Wie er nog niet van overtuigd is dat de media betaald worden om hun berichtgeving volgens een vooraf bepaald narratief vorm te geven moet misschien eens vragen stellen aan het gerenommeerde nieuwsbureau Assiocated Press (AP).

De Associated Press geeft niet alleen  toe maar is er ook trots op dat het 8 miljoen dollar  van filantropen heeft aangenomen  om de klimaatproblematiek volgens hun inzichten te verslaan.

AP zei dinsdag dat het meer dan twee dozijn journalisten over de hele wereld aanstelt om klimaatkwesties te behandelen , in de grootste uitbreiding van de nieuwsorganisatie die wordt betaald door filantropische subsidies.

Deze gekochte berichten zijn ongetwijfeld goedgekeurd in de ‘journalistieke code’ van de NPO, en zijn niet de ‘journalistieke bagger’ waar de directeur van KRO/NCRV Peter Kuipers over spreekt ten aanzien van Ongehoord Nederland.

De aankondiging illustreert hoe filantropie snel een belangrijke nieuwe financieringsbron voor de journalistiek is geworden – bij de AP en elders – in een tijd waarin de financiële vooruitzichten van de journalistieke sector somber zijn.

Het nieuwe team van de AP, met journalisten in Afrika, Brazilië, India en de Verenigde Staten, zal zich richten op de impact van klimaatverandering op landbouw, migratie, stadsplanning, economie, cultuur en andere gebieden. Data-, tekst- en fotojournalisten zijn maken deel uit van het team, en zij zullen samenwerken met andere redacties, zei Julie Pace, senior vice-president en uitvoerend redacteur van AP.

AP zei dinsdag dat het meer dan twee dozijn journalisten over de hele wereld aanstelt om klimaatkwesties te behandelen , in de grootste uitbreiding van de nieuwsorganisatie die wordt betaald door filantropische subsidies.

“Dit verreikende initiatief zal de manier waarop we het klimaatverhaal behandelen, veranderen”, aldus Pace.

De subsidie ​​is meer dan $ 8 miljoen over drie jaar, en ongeveer 20 van de klimaatjournalisten zullen nieuwe medewerkers zijn. De AP heeft Peter Prengaman aangesteld als nieuwsdirecteur klimaat en milieu om het team te leiden.

Vijf organisaties dragen bij aan de inspanning: de William and Flora Hewlett Foundation, het Howard Hughes Medical Institute, Quadrivium, de Rockefeller Foundation en de Walton Family Foundation.

Toen er nog genoeg geld was konden media onafhankelijk zijn, aldus AP. Journalisten waren op hun hoede voor filantropen. Maar de inzichten zijn veranderd.

De reguliere lezer zal overspoeld worden met klimaathysterie, en geen onderscheid kunnen maken tussen ‘gesponsorde’ berichten betaald door filantropen als Rockefeller en ‘gewone’ berichten.

AP levert berichten aan kranten, websites en TV-stations over de hele wereld. Het bereik van de betaalde propaganda is dus groot.

Het enige voorbehoud wat wordt gemaakt is dat duidelijk moet zijn dat er voor de berichten betaald is. Laat echter duidelijk zijn dat het hier geen advertenties betreft: het zijn door journalisten geschreven berichten die in opdracht van klimaatactivisten hun artikelen schrijven. Vervolgens neemt AP de berichten één op één over en stuurt ze naar media over de hele wereld.

De reguliere lezer zal overspoeld worden met klimaathysterie, en geen onderscheid kunnen maken tussen ‘gesponsorde’ berichten betaald door filantropen als Rockefeller en ‘gewone’ berichten.

Zo worden kranten, nieuwswebsites en TV-stations wereldwijd door filantropen ‘gekocht’ om berichten van vooraf door klimaatactivisten aangestelde journalisten te plaatsen.

Ook de Nederlandse media nemen berichten van AP één op één over. In een tijd waarin de nieuwe omroep Ongehoord Nederland onder vuur ligt geven de reguliere ‘betrouwbare’ media ronduit toe dat hun berichtgeving gekocht wordt door filantropen.

Deze gekochte berichten zijn ongetwijfeld goedgekeurd in de ‘journalistieke code’ van de NPO, en zijn niet de ‘journalistieke bagger’ waar de directeur van KRO/NCRV Peter Kuipers over spreekt ten aanzien van Ongehoord Nederland.

Delen op sociale media