Auto’s worden ‘verbonden computers op wielen’


Door Kevin Stocklin – zakenverslaggever, filmproducent en voormalig Wall Street-bankier. Dit artikel verscheen op 20 januari in The Epoch Times


Het tijdperk van auto’s als het ultieme instrument voor persoonlijke vrijheid en mobiliteit zal, als de toekomst die het World Economic Forum (WEF) voor ogen heeft, werkelijkheid wordt, snel voorbij zijn. Auto’s zullen iets zijn dat je vraagt ​​om te lenen en de cloud zal het stuur overnemen.

Cristiano Amon, CEO van Qualcomm, zei bij nhet WEF in Davos : “De auto wordt een verbonden computer op wielen.” Net als mobiele telefoons, zei hij, “wordt alles om ons heen verbonden intelligentie.”

De auto-industrie wordt onderdeel van de “industriële naar digitale transformatie”, zei Amon. “De technologische transformatie in de industrie is elektrificatie en is digitaal.”

Autofabrikanten werken steeds vaker samen met technologiebedrijven als Qualcomm en IBM.

Tech-visionairs zeggen dat gecomputeriseerde auto’s in de cloud zullen worden geïntegreerd, waar ze kunnen worden gecontroleerd en bestuurd door een gecentraliseerd netwerk dat botsingen kan voorkomen, u kan waarschuwen voor de toestand van de wegen en het verkeer kan beheren.

Hoewel veel van deze technologie al via mobiele telefoons bestaat en sommige auto’s uw blik al volgen om u te waarschuwen wanneer uw ogen van de weg afdwalen, is de volgende stap het koppelen van de systemen van de auto aan fabrikanten en andere voertuigen, en het mogelijk maken van continue volgen.

Deze ontwikkelingen gaan hand in hand met pogingen om consumenten te dwingen elektrische voertuigen (EV’s) te kopen, inclusief wetten in Californië, Washington en veel Europese landen om de verkoop van auto’s op gas tegen 2035 of eerder te verbieden. Veel autofabrikanten, zoals GM en Volkswagen, hebben verklaard dat hun hele wagenpark binnenkort elektrisch zal zijn .

Autotechnische trends

Een studie van McKinsey uit oktober identificeerde vier trends in autotechnologie, die zij ACES noemen: autonoom rijden, connectiviteit, elektrificatie en gedeelde mobiliteit. Met betrekking tot connectiviteit stelt het rapport: “Intelligente communicatie binnen en buiten de auto is een belangrijke factor voor autonome technologieën.”

Met betrekking tot gedeelde mobiliteit stelt het dat het “eigendomsmodel van auto’s evolueert naar huren en delen naarmate de voorkeuren van de klant verschuiven”. Cloudtechnologie is al een kenmerk van veel elektrische auto’s, waaronder kaarten, wegomstandigheden, weer, de locatie van laadstations en ideale routes om hun auto’s op te laden tijdens langeafstandsritten.

Een van de realiteiten die het ‘groene’ EV-verhaal ondermijnen, is echter dat de mineralen die nodig zijn om batterijen te maken, worden gedolven onder zeer vervuilende en milieuverwoestende omstandigheden, vervolgens worden verfijnd en voornamelijk in China worden vervaardigd, vaak met behulp van steenkool. Naast de milieu-impact van het produceren van elektrische auto’s, vragen sommige experts uit de industrie zich ook af of er genoeg mineralen kunnen worden gewonnen en verwerkt om aan de verwachte vraag te voldoen.

Het WEF heeft hiervoor een simpele oplossing voorgesteld: koop geen auto. In een rapport met de titel ” 3 benaderingen van de circulaire economie om de vraag naar kritieke metalen te verminderen “, stelt het WEF-rapport dat de gemiddelde auto in het VK slechts 4 procent van een bepaalde dag rijdt, en dat consumenten daarom geen auto’s moeten kopen maar deze moeten lenen.

“Autodeelplatforms zoals Getaround en BlueSG hebben die kans al aangegrepen om voertuigen aan te bieden waarbij je betaalt per gebruikt uur”, stelt het WEF-rapport. “Om een ​​bredere overgang van eigendom naar gebruik mogelijk te maken, moet ook de manier waarop we dingen en systemen ontwerpen veranderen.” Deze wijzigingen omvatten telefoonapp-sleutels die meerdere gebruikers mogelijk maken en persoonlijke profielen die onderscheid kunnen maken tussen gebruik voor werk en vrije tijd.

“Een ontwerpproces dat zich richt op het vervullen van de onderliggende behoefte in plaats van ontwerpen voor productaankoop is fundamenteel voor deze transitie”, stelt het WEF-rapport. “Dit is de mentaliteit die nodig is om steden opnieuw in te richten om het aantal privévoertuigen te verminderen.”

Opmars van externe controle van auto’s

Het WEF gaat er prat op de grootste wereldwijde pleitbezorger te zijn voor publiek-private samenwerking, en regeringen in de VS en Europa dragen hun steentje bij om de externe controle op auto’s te bevorderen.

Autofabrikanten zullen door de Infrastructuurwet van president Joe Biden uit 2021 worden gedwongen om de komende jaren nieuwe functies op auto’s te installeren, waaronder blaastesten, snelheidsbegrenzers, visie- en stemtrackers en “kill-schakelaars” die het voertuig automatisch uitschakelen.

Ongetwijfeld kunnen deze functies verwondingen verminderen; ze omvatten echter ook nieuwe bewakingstechnologie die het gedrag van mensen zal volgen en beslissingen voor hen zal nemen. Er zijn ook zorgen dat het inbouwen van bedieningselementen die niet in de handen van de bestuurder zijn, consumenten kwetsbaar maakt voor gevaarlijke computerhacks.

Net als uw smartphone vandaag, zal de auto van de toekomst heel wat over u weten. En zoals het WEF zegt: “je zult niets bezitten en gelukkig zijn.”


Naschrift DZN Media

Vergis je niet: bovenstaande ontwikkelingen leiden naar een totale controle en surveillance van ons reisgedrag en autogebruik. Het komt er op neer dat het WEF pleit voor auto’s die onder algehele controle van de staat staan. Particulier autobezit wordt verboden. Je zal afhankelijk zijn van ‘deelauto’s’. De overheid bepaalt wanneer en hoelang je een auto nodig hebt, en kan middels een ‘killswitch’ voorkomen dat je gaat rijden of de rit zelfs onderbreken terwijl je aan het rijden bent.

Doordat de auto aan internet is gekoppeld weet de overheid precies waar je je bevindt, hoe je rijgedrag is, waar je stopt, wanneer je vertrekt etc. Kortom: een volledige annulering van je privacy.

Wanneer je straks geen keuze meer hebt omdat benzine-auto’s verboden worden, kan de overheid je volledig afhankelijk maken: de overheid bepaalt of, hoelang en wanneer je mag rijden in een door de overheiud gecontroleerde ‘deelauto’ die niet in jouw bezit is.

Het past in de trend die we in versnelde mate zien sinds de coronacrisis: het monitoren, volgen en surveilleren van burgers door de overheid, teneinde totale controle te krijgen over het gedrag van burgers op alle vlakken: horecabezoek, reisbewegingen, consumptie door een verbod op ‘vervuilende’ levensmiddelen zoals vlees, controle over je financiën d.m.v. de digitale Euro, waarmee de overheid bepaalt hoeveel geld je uitgeeft en waaraan.

De totalitaire surveillancedroom van Klaus Swab van het WEF en zijn zijn volgelingen zal de komende 10 jaar in hoog tempo werkelijkheid worden wanneer we als burgers niet zeggen:

“Stop! Tot hier en niet verder!”

Delen op sociale media