Onafhankelijkheid Westerse nieuwsmedia is een leugen: DPG Media zwaar gesubsidieerd door Belgische en Nederlandse overheid, wie werkelijke eigenaren zijn is onduidelijk.

Washington Post geheel in handen van WEF-adapt Jeff Bezos

Dat de westerse media verre van onafhankelijk zijn is voor ieder die zich er enigszins in verdiept snel duidelijk. Zo bezit DPG Media bijna alle nieuwsmedia in Nederland en België.

De eigenaren zitten goed weggestopt achter een zogenaamde ‘stichting administratiekantoor’ in Nederland. Wellicht zijn verschillende telgen van de familie Van Thillo de belangrijkste begunstigden. Of er daarnaast nog andere aandeelhouders zijn en wie dat dan zijn, is onduidelijk. 

Christian Van Thillo (Antwerpen, 25 maart 1962) is een Belgisch ondernemer. Hij is Executive Chairman bij DPG Media. De familie Van Thillo is nog steeds de belangrijkste aandeelhouder van DPG Media. Van Thillo is tevens voorzitter van de European Publishers Council, de Europese belangenvereniging van uitgevers.

De nieuwsmedia van DPG

Duidelijk is dat DPG zwaar gesubsidieerd wordt door de Nederlandse en Belgische overheden. Van enige onafhankelijkheid is derhalve geen sprake. Dat de redacties onafhankelijk zouden zijn is totaal ongeloofwaardig: het feit dat DPG zwaar gesubsidieerd wordt door de overheid maakt het per definitie afhankelijk van die overheid. Dat niet duidelijk is wie de eigenaren zijn is in strijd met elke transparantie die van werkelijk onafhankelijke media verwacht mag worden.

Washington Post

In de VS is het niet veel beter. De belangrijkste spreekbuis van Washington is de Washington Post (what’s in a name). De Washington Post is uitsluitend eigendom van Amazon-magnaat Jeff Bezos.

Afgelopen weken kwam de Washington Post met een aantal vernietigende artikelen over Elon Musk.

Hoewel het Bloomberg was die voor het eerst de mogelijkheid meldde dat de federale overheid de bedrijven van Musk zou onderzoeken nadat de miljardair hen “ongemakkelijk” had gemaakt met zijn opmerkingen over een vreedzame oplossing in Oekraïne, vuurde de Washington Post zaterdag een salvo van fel kritische artikelen af ​​over de CEO van SpaceX.

Een artikel in de Washington Post beschreef hoe wetgevers in Washington Musk naar verluidt “te machtig en steeds roekelozer” vinden, deels vanwege zijn sindsdien ingetrokken eis dat de regering hem een schadeloosstelling geeft voor het gratis verstrekken van toegang tot de Starlink-satellieten aan Oekraïne. Via de Starlink-satellieten communiceren de  Oekraïense legereenheden met elkaar.

In een opiniestuk suggereerde de Washington Post dat Musk’s Twitter-posts over het vreedzaam oplossen van het conflict in Oekraïne hem “een persoon van belang voor veiligheidshaviken” zouden moeten maken, en een ander opiniestuk beschreef het vermeende gebrek aan “discipline en respectabiliteit”in het persoonlijke leven van Musk.

Musks volgers op Twitter waren niet gecharmeerd van de artikelen in de WP.

‘Democratie sterft in duisternis’, zegt slogan (van de WaPo), maar in plaats daarvan sterft ‘democratie wanneer invloedrijke mensen journalistiek gebruiken om machtige belangen te beschermen, terwijl ze bedrieglijk beweren dat ze de belangen van gewone mensen beschermen’, schreef één van zijn volgers.

“Precies”, antwoordde Musk zondag. “WaPo zijn zulke hypocrieten.”

Musk lag al onder vuur van de liberale media vanwege zijn geplande koop van Twitter, en irriteerde Washington en Kiev toen hij een vreedzame regeling voor het Oekraïense conflict voorstelde ,waarbij Oekraïne zijn claim op de Krim zou opgeven. Met een Oekraïense diplomaat die Musk “f**k off” toevoegde en de Amerikaanse senator Lindsey Graham die voorstelde dat de regering subsidies aan Tesla zou intrekken als reactie, verklaarde de Washington Post   dat “het ego” van Musk de “oorlogsinspanningen” van Oekraïne in gevaar bracht. 

Saillant detail is dat Bezos niet alleen eigenaar is van de Washington Post,  maar ook van Blue Origin, een particulier ruimtevaartbedrijf dat rechtstreeks concurreert met het SpaceX van Musk. 

De twee bedrijven hebben gestreden om federale contracten, waarbij het bedrijf van Bezos een rechtszaak tegen NASA en SpaceX vorig jaar had verloren, nadat NASA een maanlander-contract aan SpaceX had toegekend wat Bezos zelf graag had willen hebben.

Censuur

Het is zorgelijk hoe westerse media onder rechtstreekse invloed staan van overheden. Ook het feit dat er geen transparantie is over geldstromen en werkelijke eigenaren van de media maakt dat de onafhankelijkheid niet gecontroleerd kan worden en gewaarborgd is.

Dat een toonaangevende krant als de Washington Post in handen is van slechts één man, Jeff Bezos, is ronduit alarmerend. Jeff Bezos is een goede bekende bij het World Economic Forum, waar hij zich o.a. bezig houdt met ‘het bestrijden van klimaatverandering’.

Dat intussen een Russische nieuwswebsite als RT (Russia Today) geblokkeerd wordt door de EU omdat het ‘een propaganda-kanaal van de Russische overheid’ is, laat zien hoe censuur de media in haar greep heeft.

Dat het door de EU zwaar gesubsidieerde DPG Media onafhankelijk zou zijn is niet alleen ongeloofwaardig maar tevens zeer onwaarschijnlijk, mede gezien de volledige intransparantie wie de werkelijke eigenaren zijn.

Delen op sociale media