Het inperken van reisbewegingen, vooral wanneer het gaat om reizen per (brandstof)auto of vliegtuig, is een belangrijk onderdeel van nummer 13 op de lijst van “Sustainable Development Goals” van de Verenigde Naties.

De dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen wordt naar alle waarschijnlijkheid verder ingeperkt. In augustus werd al aangekondigd dat er vanaf december tien procent minder treinen zouden rijden dan in 2019, maar NS-directeur Groenewegen heeft nu in een interne videoboodschap gezegd dat de dienstregeling mogelijk nog ingrijpender wordt afgeschaald. De reden: personeelstekort. Net als bedrijven in veel andere sectoren kampt de NS daardoor al langere tijd met problemen als te krappe roosters en uitval. Volgens Groenewegen is “de rek eruit”.

De groeiende problemen bij de NS doen sterk denken aan de chaos die zich het afgelopen jaar meester heeft gemaakt van de luchthaven Schiphol, een debacle waaraan DZN Media al eens een artikel wijdde. Afgelopen zomer werden tienduizenden reizigers gedupeerd omdat ze als gevolg van lange wachtrijen hun vlucht misten. Talloze vluchten werden geschrapt. De reputatie die Schiphol genoot als een van de betere luchthavens ter wereld ging in slechts enkele maanden tijd in rook op. Op sociale media regende het video’s van gefrustreerde zakenmannen en huilende gezinnetjes die als gevolg van de chaos gestrand waren. Net als bij de NS werden de problemen op de luchthaven veroorzaakt door personeelstekort.

Dat de overheid de klimaatdoelen van het WEF deelt, was overigens al langer duidelijk; autorijden wordt de afgelopen jaren in toenemende mate ontmoedigd en aan banden gelegd, en is sinds de sancties als reactie op de oorlog tussen Rusland en Oekraïne voor veel mensen nagenoeg onbetaalbaar.

Het feit dat de problemen bij de NS en op Schiphol de mogelijkheden van de gemiddelde burger om zich over lange afstanden te verplaatsen nog verder inperken dan zogenoemde klimaatmaatregelen al deden, is in de ogen van de meeste mensen waarschijnlijk toeval. Wij vinden het echter op zijn zachtst gezegd opvallend dat verondersteld toevallige omstandigheden de maatschappij geleidelijk in een richting bewegen die verdacht veel lijkt op de filosofie van organisaties die de afgelopen jaren in toenemende mate onderwerp van discussie zijn geworden. Het inperken van reisbewegingen, vooral wanneer het gaat om reizen per (brandstof)auto of vliegtuig, is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van nummer 13 op de lijst van “Sustainable Development Goals” van de Verenigde Naties: urgente actie om klimaatverandering en de impact ervan tegen te gaan. Klimaatverandering is ook een geliefd onderwerp van het veelbesproken World Economic Forum (WEF), een organisatie die volgens sommigen slechts een denktank is met geringe politieke invloed, maar die desondanks juridisch bindende overeenkomsten heeft met de Nederlandse overheid. Wij herinneren de lezer ook graag aan de inmiddels welbekende interactie tussen FVD-Kamerlid Gideon van Meijeren en minister-president Mark Rutte, waarin die laatste betrapt wordt op een leugen wanneer hij beweert het recentste boek van WEF-directeur Klaus Schwab niet te hebben gelezen.

Wij herinneren ons levendig de matrixborden die tijdens de coronacrisis door het hele land boven de snelwegen te zien waren met teksten als “blijf thuis”, “vermijd drukke plekken”, en “samen tegen corona.” We herinneren ons de adviezen om onze huizen niet te verlaten voor zaken die niet essentieel waren. Het thuiswerken. Het online onderwijs. De avondklok. Alles leek erop gericht te zijn om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen zich buiten hun huizen zouden begeven, en omdat daar een reden voor was die door vrijwel iedereen geaccepteerd werd (een levensgevaarlijk virus), gingen de meeste mensen daarin mee.

Dat de overheid de klimaatdoelen van het WEF deelt, was overigens al langer duidelijk; autorijden wordt de afgelopen jaren in toenemende mate ontmoedigd en aan banden gelegd, en is sinds de sancties als reactie op de oorlog tussen Rusland en Oekraïne voor veel mensen nagenoeg onbetaalbaar. Zelfs de door klimaatfanatici zo geliefde elektrische auto wordt als gevolg van de stijgende energieprijzen steeds duurder, en wie nog een vliegreis kan betalen, mag blij zijn als die vlucht ook daadwerkelijk plaatsvindt. Het feit dat de reisbeperkingen als gevolg van de coronacrisis naadloos lijken te zijn overgegaan in het Oekraïne-conflict en de huidige problemen in de vervoerssector geeft veel mensen, waaronder ondergetekenden, aanleiding tot wantrouwen.

WEF-directeur Klaus Schwab stelt in zijn boek The Fourth Industrial Revolution dat “zelfs voor het passeren van een nationale grens in de toekomst wellicht een gedetailleerde hersenscan nodig zal zijn om het risico van een persoon in te schatten.”

Wij herinneren ons levendig de matrixborden die tijdens de coronacrisis door het hele land boven de snelwegen te zien waren met teksten als “blijf thuis”, “vermijd drukke plekken”, en “samen tegen corona.” We herinneren ons de adviezen om onze huizen niet te verlaten voor zaken die niet essentieel waren. Het thuiswerken. Het online onderwijs. De avondklok. Alles leek erop gericht te zijn om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen zich buiten hun huizen zouden begeven, en omdat daar een reden voor was die door vrijwel iedereen geaccepteerd werd (een levensgevaarlijk virus), gingen de meeste mensen daarin mee. Ook nu zijn er weer verschillende redenen en oorzaken die reisbewegingen bemoeilijken; de hoge brandstof- en energieprijzen, het klimaat, personeelstekorten in de vervoerssectoren. Wij kunnen ons echter niet onttrekken aan de indruk dat het liefhebbers van de surveillancemaatschappij wellicht wel goed uitkomt als de gewone burger zich niet gemakkelijk kan verplaatsen.

WEF-directeur Klaus Schwab stelt in zijn boek The Fourth Industrial Revolution dat “zelfs voor het passeren van een nationale grens in de toekomst wellicht een gedetailleerde hersenscan nodig zal zijn om het risico van een persoon in te schatten.” In het licht van die uitspraak is het misschien toch niet zo erg dat de NS en Schiphol op steeds lagere capaciteit opereren; als uit je hersenscan blijkt dat je een “risicovol” persoon bent, mag je toch de grens niet over.

Delen op sociale media