De prijs van het toerisme is schrikbarend gestegen als gevolg van de wereldwijde economische crisis en westerse pogingen om Moskou te verzwakken


Doe Zelf Normaal plaatst dagelijks vertaalde artikelen van de in Nederland geblokkeerde Russische nieuwssite Russia Today en andere geblokkeerde (Russische) websites. Doe Zelf Normaal neemt daarmee GEEN standpunt inzake de oorlog in Oekraïne in: Doe Zelf Normaal plaatst dit omdat zij een ferm voorstander en verdediger is van vrije nieuwsgaring, en blokkades van websites in opdracht van de overheid onwettig en een vorm van ernstige censuur vindt.

Doe Zelf Normaal adviseert u een VPN te installeren, zodat u weer ongecensureerd gebruik kunt maken van internet. Wij adviseren ExpressVPN.

Het gebruik van een VPN is volkomen legaal!


Het internationale toerisme zit in een perfecte storm, veroorzaakt door het gelijktijdige effect van de sanctieoorlog die tegen Rusland is ontketend en de daarmee gepaard gaande stijging van de energieprijzen. Dat komt nog bij een ongecontroleerd ultrazacht monetair beleid en de daaropvolgende stijging van de inflatie. Ondertussen zijn aan de mix toegevoegd de introductie van visumbarrières en de wens om grenzen te sluiten, plus de resterende quarantainebeperkingen in enkele van ’s werelds belangrijkste economieën te midden van de aanhoudende verspreiding van virale ziekten.

In een situatie waarin het lijkt alsof het niet erger kan, waarschuwen tal van experts steeds vaker dat de wereldeconomie zich moet voorbereiden op moeilijke tijden. Gezien de situatie kan het simpele plezier van reizen binnenkort een luxe worden, en het internationale toerisme, dat de afgelopen decennia een massaverschijnsel is geworden, zou kunnen terugkeren naar de status van een privilege voor de elite.

Het huidige geopolitieke conflict tussen Rusland en het Westen heeft meerdere gevolgen gehad. De oorlog met ongekende sancties tegen Moskou heeft al pijnlijke klappen uitgedeeld aan de belangrijkste pijlers van de moderne globalisering: internationale handel en de  wereldwijde financiële markten . 

Handelsbeperkingen tegen de op zes na grootste economie ter wereld, die ook een van de belangrijkste exporteurs van grondstoffen is, hebben geleid tot een wereldwijde inflatiespiraal. De prijzen van voedsel , grondstoffen, elektriciteit en nutsvoorzieningen stijgen allemaal. Er is natuurlijk niet één reden die een dergelijke grootschalige crisis niet kan verklaren. Het monetaire beleid van de centrale banken van de wereld heeft ook een belangrijke rol gespeeld. 

De geloofwaardigheid van het moderne, op de dollar gerichte financiële systeem is verder ondermijnd door de bevriezing van de goud- en deviezenreserves van Moskou en de tegoeden van Russische bedrijven en burgers in het buitenland, evenals de blokkering van buitenlandse activa van banken.

Tegelijkertijd vindt de groeiende fragmentatie van de wereldeconomie plaats tegen de achtergrond van een nieuw fenomeen: een breuk in menselijke verbindingen.

De toeristische sector blijkt hiervoor het meest gevoelig te zijn. De UN World Tourism Organization (UNWTO) heeft voorspeld dat het aantal internationale reizen tegen het einde van dit jaar 55-70 procent van het pre-pandemische niveau van 2019 zal bedragen. plotseling geconfronteerd met nieuwe uitdagingen in de vorm van stijgende brandstofprijzen en vliegreizen, evenals visumbarrières tussen afzonderlijke regio’s. 

De problemen van de toeristische sector dreigen te leiden tot een aantal gevolgen, van het beschadigen van bedrijven en het failliet gaan van afhankelijke bedrijven tot het verminderen van de kwaliteit van leven van mensen die een periodieke verandering van omgeving belangrijk vinden voor het behoud van hun geestelijke gezondheid.

Waarom is toerisme belangrijk voor de economie?

Volgens een rapport van de World Tourism and Travel Council (WTTC), opgesteld in samenwerking met Oxford Economics, bedroeg de bijdrage van de toeristische sector aan het wereldwijde bbp in 2019 10,4 procent. Twee jaar later, in 2021, was dit cijfer al gedaald tot 6,6 procent. In 2019 gaven reizigers 1,7 biljoen dollar uit tijdens reizen, goed voor bijna 7 procent van de internationale export en 27,4 procent van de exportdiensten. Twee jaar later, in 2021, waren de toeristenuitgaven gedaald tot $ 700 miljoen. Dat is een daling van $ 1 biljoen, vergelijkbaar met het BBP van een land als Nederland .

Vóór de pandemie was de directe en indirecte impact van het internationale toerisme goed voor 10,6 procent van alle banen wereldwijd (334 miljoen), evenals voor een op de vier nieuwe banen. In 2021 waren 290 miljoen mensen werkzaam in de toeristische sector. Een eenvoudige vergelijking maakt het gemakkelijker om de omvang van deze reductie te begrijpen. In totaal zijn 40 miljoen mensen hun baan kwijtgeraakt in het toerisme, een cijfer dat ongeveer overeenkomt met de hele bevolking van Argentinië.

Het spook van nog meer banenverlies doemt nog steeds op, aangezien veel van deze werknemers worden ondersteund door speciale overheidsprogramma’s. Het is echter onwaarschijnlijk dat de werkgelegenheid in het internationale reizen behouden blijft als de sector niet volledig herstelt, benadrukt het WTTC-rapport. De wereld is niet teruggekeerd naar zijn vroegere zelf en verbindingen zijn niet volledig hersteld. Politieke risico’s blijven de internationale markten onder druk zetten, terwijl de ‘nieuwe norm’ nog moet worden bepaald.

De belangrijkste slachtoffers

Russische toeristen hebben de gevolgen van internationale reiscomplicaties al in grotere mate gevoeld dan de meeste andere Europeanen. De toeristenstroom van Rusland naar de rest van het continent is dit jaar sterk afgenomen, aldus Maya Lomidze, de uitvoerend directeur van de Vereniging van Touroperators van Rusland. Moeilijkheden bij het verkrijgen van visa, evenals de hogere kosten en duur van vliegreizen, zijn de belangrijkste redenen voor deze steile daling. In de eerste zeven maanden van dit jaar bedroegen de georganiseerde bezoeken van Russische toeristen aan andere Europese landen slechts 5-10 procent van het volume tijdens pre-Covid-tijden.

In februari verbood de Europese Unie, net als de Verenigde Staten, directe vluchten van en naar Rusland en werd het Russische luchtruim wederzijds gesloten. De reistijd van Moskou naar New York is flink toegenomen en bedraagt ​​nu meer dan een dag. Vliegen van Moskou naar Wenen, via een andere bestemming, duurt nu minimaal acht uur, in tegenstelling tot de voorgaande twee en een half. Naast langer worden vluchten ook een stuk duurder. Een enkele reis van Moskou naar Wenen kost nu ongeveer $ 3.500, en is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voorheen kon het voor minstens twintig keer minder worden gekocht. 

Tsjechië, Litouwen, Nederland, Noorwegen, Estland en Letland zijn gestopt met het afgeven van toeristenvisa aan Russen en vele anderen stellen de deadlines voor het indienen van documenten uit. In september was bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde gratis slot dat door het Italiaanse visumcentrum in Moskou werd aangeboden in november, en er zijn in de nabije toekomst helemaal geen vrije plaatsen in het Franse visumcentrum. 

Lang voor dit jaar waren Russische toeristen echter gewend geraakt aan problemen bij het verkrijgen van visa. Gesloten consulaten en toenemende weigeringen van visa zijn duidelijke tekenen van de haperende betrekkingen en het haperende vertrouwen tussen Moskou en Washington sinds 2016. Als gevolg daarvan waren er vorig jaar slechts ongeveer 130.000 vertrekken vanuit Rusland naar de VS – drie keer minder dan in 2014. 

BESTAND FOTO. 
Russische toeristen bezoeken de beroemde Karnak-tempel, een van de populairste erfgoedattracties van Egypte, in de zuidelijke stad Luxor. 
© AFP FOTO / KHALED DESOUKI

In de huidige situatie zijn Russen op zoek naar nieuwe bestemmingen of keren ze terug naar oude vertrouwde. Zo verwacht Thailand dit jaar ongeveer een miljoen Russische toeristen. Het binnenlandse Russische toerisme heeft ook geprofiteerd, waarbij de Krim volgens enquêtes bovenaan de lijst staat van de populairste bestemmingen van het land .

Het Ricochet-effect

Vorig jaar bedroeg het aantal buitenlandse toeristenreizen vanuit Rusland 18 miljoen, tweeënhalf keer minder dan in het pre-Covid-jaar 2019.

Dit jaar zullen de cijfers voor uitgaand toerisme veel lager zijn. Statistieken in bepaalde gebieden zijn behoorlijk verbluffend. Het aantal Russische toeristen dat van april tot juni naar de Verenigde Staten reisde, daalde jaar op jaar met meer dan 900 keer – van 36.700 naar 39 personen. 

Volgens Andrey Barkhota, een onafhankelijke reisexpert, “maakt een sterke roebel uitgaand toerisme aantrekkelijker voor Russen, maar geopolitieke barrières hebben hen ervan weerhouden hiervan te profiteren. Dit heeft op zijn beurt de Russen gedwongen hun toeristische routes te heroriënteren naar binnenlandse bestemmingen of landen die tot nu toe geen barrières hebben ingesteld.”

De afwezigheid van Russische toeristen heeft geleid tot winstderving voor westerse resorts. Volgens Euromonitor International zijn Russische toeristen goed voor één procent van de wereldwijde reisuitgaven. Russen gaven in 2021 $ 9,1 miljard uit in het buitenland, maar vanwege de huidige problemen wordt verwacht dat ze dit jaar minder dan $ 6,9 miljard zullen bijdragen aan de wereldwijde toeristenindustrie. Hoewel dit cijfer misschien niet kritisch lijkt, is het voor sommige regio’s een behoorlijk tastbaar bedrag.

“Het verlies van rijke Russische toeristen zal het herstel van de industrie niet ondermijnen, maar zal ernstige schade toebrengen aan veel landen: van Europa en het Caribisch gebied tot Thailand” , merkt het bedrijf op.

Sommige Europese resorts voelen al de gevolgen van het gebrek aan Russische gasten. Italië had gehoopt dit jaar net zoveel Russische toeristen te hebben mogen verwelkomen als in 2019, toen 1,7 miljoen reizigers daar ongeveer een miljard euro besteedden. Dit jaar zal de stad Rome alleen al zo’n 150 miljoen euro verliezen door hun afwezigheid.

Toeristen uit Rusland hebben altijd de reputatie gehad veel geld uit te geven op vakantie. Het Spaanse Instituut voor Toerisme schat dat de gemiddelde Rus zo’n 175 euro per dag verdient tijdens het reizen. Dat is veel meer dan bijvoorbeeld de zuinige Duitsers die zo’n 138 euro per dag uitgeven, of de gierige Fransen die maar 99 euro ophoesten. Voorheen verwelkomde het land meer dan 1,3 miljoen Russische bezoekers per jaar.

Terwijl Finland vóór Covid de derde meest populaire bestemming was voor Russen, gingen ze vorig jaar, toen 3,6 miljoen mensen in 2019 bezochten, slechts iets meer dan 230.000 keer naar het Scandinavische land. Vorige maand steunde de Finse premier Sanna Marin het idee om de afgifte van visa aan Russische burgers te beperken. Dit ondanks het feit dat de Finse autoriteiten zelf schatten dat ze hierdoor 600 miljoen euro per jaar zullen verliezen, wat niet verwonderlijk is, aangezien de Russen 19 procent van de Finse inkomsten uit internationaal toerisme voor hun rekening nemen.

Cyprus zal naar verwachting vergelijkbare verliezen lijden. Tot voor kort bezochten jaarlijks ongeveer twee miljoen Russische toeristen de resorts van het eiland, wat ongeveer € 290 miljoen in de economie van het land injecteerde, wat neerkomt op een vijfde van zijn inkomsten uit toerisme.

Alles is duur

West-Europeanen hopen dan ook op bezoekers uit andere landen, zoals bijvoorbeeld het VK. In de periode vóór de crisis bezochten jaarlijks ruim 70 miljoen mensen uit het Verenigd Koninkrijk de EU, maar dat aantal is in 2021 ruim vier keer afgenomen tot 16 miljoen bezoeken. 

De moeilijkheden van dit jaar, waarvan sommige kunnen worden verklaard door geopolitieke problemen, hebben echter duidelijk een aanzienlijke tol geëist van de portemonnee van de Britse consumenten. Met een recordinflatie te midden van stijgende elektriciteitsprijzen, dalende reële lonen en stijgende kosten van vliegreizen, is de verslechterende crisis in de kosten van levensonderhoud voor de Britten duidelijk geworden, waardoor ze gedwongen zijn binnenlandse in plaats van internationale reizen te kiezen . Tot overmaat van ramp hebben voortdurende verstoringen in luchthavenactiviteiten de kwaliteit van reizen aanzienlijk verslechterd. Het is niet verwonderlijk dat, zelfs volgens de meest optimistische voorspellingen , het uitgaande toerisme vanuit het VK, waarvan het grootste deel naar andere delen van Europa ging, pas in 2024 zal herstellen. 

De stijging van de kosten van vluchten is een wereldwijde trend. Een van de belangrijkste redenen hiervoor zijn de stijgende kosten van olie en aardolieproducten. Ze zijn aanzienlijk gestegen sinds het begin van de Covid-19-pandemie en blijven hoog, en dit is alleen maar verergerd door de sancties die aan Rusland zijn opgelegd.

De International Air Transport Association (IATA) heeft gewaarschuwd dat “zonder twijfel” de prijzen van vliegtickets zullen stijgen, net als de brandstofkosten. Volgens IATA CEO Willie Volgens IATA CEO Willie Walsh, “zullen deze kosten worden doorberekend aan de consument.” Michael O’Leary, het hoofd van de goedkope luchtvaartmaatschappij Ryanair, heeft  aangekondigd dat het tijdperk van goedkope vluchten voorbij is. Bovendien benadrukte hij dat de kosten van vliegtickets de komende vijf jaar waarschijnlijk zullen stijgen omdat vluchten “te goedkoop” zijn geworden om winst te maken, aangezien de kosten van de industrie omhoogschieten. 

Niet alleen zijn vliegreizen duurder geworden, maar ook de hotelprijzen in Europa zijn gestegen, in sommige gebieden met meer dan 20% gestegen ten opzichte van 2019. Ondertussen zijn de kosten van autoverhuur  de afgelopen drie jaar verdubbeld als gevolg van een tekort aan nieuwe auto’s als gevolg van Covid-gerelateerde fabriekssluitingen. Veel grote autoverhuurbedrijven hebben hun wagenpark tijdens de pandemie teruggebracht. De stijgende kosten van een internationaal reispakket, dat vaak ‘vlucht-hotel-autoverhuur’ omvat, doet de vraag van toekomstige toeristen teniet. 

Statistieken uit de VS lijken tegen de wereldwijde trend in te gaan. Het binnenlands toerisme staat daar onder druk, aangezien de prijzen voor binnenlandse vluchten in de eerste helft van dit jaar met 50 procent zijn gestegen en nog steeds hoog blijven. Maar de vraag naar buitenlandse reizen, vooral naar Europa, groeit in de Verenigde Staten.

Volgens de heer Barkhota is deze stijgende vraag niet zozeer een indicator van het consumentenvertrouwen als wel van de huidige situatie op de valuta- en financiële markten: “Dit jaar is de dollarkoers met 15 procent gestegen ten opzichte van de Britse en eurovaluta. die de toestroom van toeristen uit de Verenigde Staten naar Europa stimuleert.” 

Geopolitieke spanningen en de inperking van monetaire prikkels om de economie en de financiële markten te ondersteunen, in combinatie met de stijgende rente van de Federal Reserve, hebben de vraag naar de dollar doen toenemen. Europa is de afgelopen 20 jaar niet zo betaalbaar en goedkoop geweest voor Amerikanen.

Echter, rekening houdend met alle wereldwijde trends, kunnen deze reizen naar Europa de laatste verademing zijn voor Amerikaanse burgers.

Door Yulia Bokova, RT-editor


Naschrift DZN Media

Na de reisrestricties tijdens de coronacrisis wordt reizen nu onmogelijk gemaakt door de sterk stijgende tarieven van vliegtickets, hotelkamers, huurauto’s en horeca. Ook heeft de burger door de gigantische inflatie steeds minder te besteden. En wanneer toeristen al in staat zijn een vliegticket aan te schaffen worden ze op alle Europese vliegvelden geconfronteerd met de chaos van enorme rijen en geannuleerde vluchten.

Is het toevallig dat de klimaatpausen van D66 en Groenlinks al jaren roepen dat Schiphol in moet krimpen? Dat we minder moeten reizen? Dat Schiphol in moet krimpen? Dat we minder vlees moeten eten? Minder energie moeten verbruiken? Minder auto moeten rijden? En dat al deze dingen hen nu in de schoot worden geworpen door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne?

De overheid is een goed georganiseerde propagandamachine. Bovenstaande gedachten worden als desinformatie en complottheorieën weggezet. Maar de feiten zijn dat de Europese burger zich gedwongen ziet thuis te blijven. Als gevolg daarvan gaat de toerismesector kapot.

De regering en de EU krijgen precies wat ze willen, zonder de moeite van ellenlange debatten en rechtszaken om het klimaathysterisch beleid er doorheen te krijgen.

Delen op sociale media