De Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken Wendy Sherman (L) en de Russische onderminister van Buitenlandse Zaken Sergei Ryabkov (R) wonen op 10 januari 2022 veiligheidsbesprekingen bij over de oplopende spanningen in Oekraïne bij de permanente missie van de VS in Genève. ©  DENIS BALIBOUSE / POOL / AFP

Waarom de standpunten van Moskou en Washington over het beheer van atoomwapens beladen zijn met wantrouwen, onvoorspelbaarheid en vluchtigheid


Doe Zelf Normaal plaatst dagelijks vertaalde artikelen van de in Nederland geblokkeerde Russische nieuwssite Russia Today en andere geblokkeerde (Russische) websites. Doe Zelf Normaal neemt daarmee GEEN standpunt inzake de oorlog in Oekraïne in: Doe Zelf Normaal plaatst dit omdat zij een ferm voorstander en verdediger is van vrije nieuwsgaring, en blokkades van websites in opdracht van de overheid onwettig en een vorm van ernstige censuur vindt.

Doe Zelf Normaal adviseert u een VPN te installeren, zodat u weer ongecensureerd gebruik kunt maken van internet. Wij adviseren ExpressVPN.



Door Elena Chernenko , speciaal correspondent bij het dagblad Kommersant in Moskou


Tijdens de Koude Oorlog slaagden Moskou en Washington erin overeenstemming te bereiken over wapenbeheersing, ongeacht de mate van betrokkenheid bij regionale conflicten, zowel in Europa als in Afghanistan. In het geval van Oekraïne ligt de situatie anders: een van de neveneffecten van de inzet van Russische troepen in het land is het bevriezen van deze onderhandelingen tussen Rusland en de VS.

Het in 2021 gestarte proces van het opstellen van nieuwe afspraken op dit gebied is stopgezet. Het laatste van de bestaande bilaterale verdragen over strategische offensieve wapens kampt met ernstige problemen. Ondertussen leidt het wegvallen van de wapenbeheersing tot meer wantrouwen, onvoorspelbaarheid en instabiliteit.

Een stap vooruit…

Op het gebied van strategische stabiliteit is 2022 over het algemeen goed begonnen. Op 26 januari reageerden de VS op veiligheidseisen van Rusland, en hoewel Washington weigerde garanties te geven dat Oekraïne niet zou toetreden tot de NAVO of de troepen van het blok terug te trekken naar de posities van 1997, waren de VS op het gebied van strategische stabiliteit duidelijk voorstander van compromis.

De Amerikaanse reactie gaf aan dat ze bereid waren te onderhandelen over een aantal onderwerpen waar Rusland de afgelopen jaren tevergeefs op had aangedrongen. Het meest prominente voorbeeld: het voorstel van Moskou uit 2019 voor een moratorium op de inzet van middellangeafstands- en korteafstandsraketten op land in Europa.

Vóór afgelopen januari hadden de VS en hun NAVO-bondgenoten het Russische initiatief publiekelijk bestempeld als “onaanvaardbaar en onbetrouwbaar”.

In het antwoord van Washington op de eisen van Moskou stond echter expliciet dat de Amerikanen hadden afgesproken om over de kwestie te onderhandelen.

Bovendien specificeerde de brief dat de VS bereid was een transparantiemechanisme met Rusland te bespreken om de afwezigheid van Tomahawk-kruisraketten op Aegis-locaties aan wal in Roemenië en Polen te verifiëren, op voorwaarde dat Moskou wederzijdse transparantievoorwaarden bood voor twee geselecteerde landgebaseerde raketbases op zijn grondgebied. Eerder had de Russische zijde zelf soortgelijke verificatiemaatregelen voorgesteld, maar naar de suggestie van Moskou werd alleen geluisterd tegen de achtergrond van het ultimatum van december 2021 over Oekraïne en de concentratie van troepen aan de Oekraïense grens.

Militairen van het Amerikaanse leger groeten tijdens de inauguratieceremonie van de Aegis Ashore Romania-faciliteit op de militaire basis van Deveselu. 
© DANIEL MIHAILESCU / AFP

In hun reactie van januari gaven de VS ook aan bereid te zijn om de mogelijkheid te onderzoeken om het regime voor het melden van oefeningen uit te breiden en maatregelen te nemen om het nucleaire gevaar te verminderen, ook met betrekking tot bommenwerpers die strategische atoomwapens dragen. Bovendien gaf het bericht uit Washington blijk van bereidheid aan Amerikaanse zijde om met Rusland te praten over meningsverschillen over conventionele wapenbeheersing en aanvullende maatregelen om gevaarlijke incidenten op zee en in de lucht te voorkomen.

Hoewel Russische functionarissen deze Amerikaanse voorstellen hadden beschreven als ‘ondergeschikt’ aan Ruslands centrale eisen voor non-proliferatie van de NAVO en de terugtrekking van de infrastructuur van het blok in Midden- en Oost-Europa, hadden veel waarnemers de indruk dat Moskou gewoon aan het onderhandelen was. Niet op een bijzonder elegante manier, maar wel heel effectief, omdat het zijn onderhandelingspositie probeerde te versterken. Te meer daar Russische functionarissen de wereld hadden verzekerd dat er geen “invasie” van Oekraïne gepland was, en het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken al half februari de hoop had uitgesproken dat Rusland en de NAVO-lidstaten “samen” zouden kunnen bereiken ” een goed resultaat over het hele pakket [aan problemen]”

Het gevoel dat Rusland de ‘Oekraïense kwestie’ niet met geweld zou proberen op te lossen en de overtuiging dat wapenbeheersing voor Moskou een prioriteit van het buitenlands beleid was, leidde tot voorzichtig optimisme. Het leek erop dat de troepen op het punt stonden zich terug te trekken, zoals beloofd, en er zou een intensief onderhandelingsproces tussen de twee mogendheden beginnen.

De basis voor deze overtuiging bestond al: tijdens hun ontmoeting in Genève in juni 2021 hadden presidenten Vladimir Poetin en Joe Biden een “dialoog over strategische stabiliteit” gelanceerd om nieuwe bilaterale overeenkomsten uit te werken ter vervanging van het Strategic Arms Reduction Treaty (START), die afloopt in 2026. Als onderdeel van dit proces zijn de twee delegaties erin geslaagd om twee rondes van persoonlijke gesprekken te houden. De resultaten waren bescheiden maar bemoedigend.

…en twee achteruit

Na de erkenning door Moskou van de onafhankelijkheid van de Volksrepublieken Donbass en Lugansk, en vervolgens de inzet van Russische troepen in Oekraïne, werd die hoop de bodem ingeslagen. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Anthony Blinken, die van plan was zijn Russische ambtgenoot Sergey Lavrov op 24 februari in Genève te ontmoeten, zei dat hij het nut er niet meer van inzag. De VS schortten snel hun deelname aan een bilaterale ‘strategische stabiliteitsdialoog’ op. De positieve aspecten van de december-februari-correspondentie werden niet meer genoemd. Tegen de achtergrond van de vijandelijkheden in Oekraïne verdween alles naar de achtergrond.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken (L) en de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergey Lavrov (R) ontmoeten elkaar in Genève, Zwitserland. 
© Russisch Ministerie van Buitenlandse Zaken / Hand-out / Anadolu Agency via Getty Images

Dit was ongeveer zes maanden het geval, maar rond augustus begon Washington de bereidheid te signaleren om weer met Moskou te gaan praten over wapenbeheersing. 

Dit werd met name verklaard door president Joe Biden in zijn toespraak tot de toetsingsconferentie van het Verdrag inzake de niet-verspreiding van kernwapens. Herinnerend dat “zelfs op het hoogtepunt van de Koude Oorlog de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie in staat waren om samen te werken om de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid te behouden en de strategische stabiliteit te waarborgen” , verklaarde de Amerikaanse leider: “Mijn regering is bereid om snel te onderhandelen over een nieuwe control framework ter vervanging van New START wanneer het in 2026 afloopt.”

Joe Biden stelde de hervatting van de onderhandelingen echter afhankelijk van een aantal vaag geformuleerde eisen aan Rusland in de context van Oekraïne: “Maar onderhandelingen vereisen een bonafide partner. En de meedogenloze en niet-uitgelokte agressie van Rusland in Oekraïne heeft de vrede in Europa verstoord en is een aanval op de fundamentele principes van de internationale orde. In deze context moet Rusland aantonen dat het klaar is om de samenwerking met de Verenigde Staten op het gebied van nucleaire wapenbeheersing te hervatten.”

Moskou was van mening dat, aangezien de “dialoog over strategische stabiliteit” op initiatief van de VS was onderbroken, het moest vragen om hervatting ervan, in plaats van eisen te stellen. 

Dmitry Medvedev, die het START-verdrag met de VS ondertekende toen hij in 2010 president was, had de hardste woorden voor het Amerikaanse standpunt.

“Laat ze zelf aanrennen of kruipen en erom vragen (hervatting van de onderhandelingen over strategische stabiliteit). En ze zullen het waarderen als een bijzondere genade. Anders ziet het er zo uit: ze geven ons allerlei gruwelen en wij geven ze een nucleaire deal” , schreef hij in zijn Telegram-kanaal. “Onproductief, gevaarlijk en het ziet eruit als een vertoon van zwakte. Laat ze zo’n dialoog echt waarderen en vraag erom in alle straten en steegjes.” 

Het idee dat Moskou en Washington zouden terugkeren naar de stand van vóór het conflict, pakte niet zo goed uit.

Plaatsvervangend hoofd van de Russische Veiligheidsraad en voorzitter van de partij Verenigd Rusland Dmitry Medvedev © Sputnik / Ekaterina Shtukina

Een spiegelreactie

Tegelijkertijd is START in ernstige problemen gekomen. Op 8 augustus kondigde Rusland aan dat het zijn faciliteiten tijdelijk zou terugtrekken uit verdragsinspecties, en beschuldigde de VS ervan te hebben geprobeerd bezoeken ter plaatse te hervatten zonder de goedkeuring van Russische zijde te verkrijgen.

Tegelijkertijd suggereerden opmerkingen van Russische functionarissen aanvankelijk dat het belangrijkste obstakel voor de START-inspecties de praktische implicaties waren van de confrontatie tussen Rusland en de VS over Oekraïne. Namelijk sancties. “We hebben het over de afwezigheid van normaal luchtverkeer vanwege de schuld van het Westen, negeren onze verzoeken om de mogelijkheid voor onze vliegtuigen om met inspecteurs door het luchtruim van transitlanden te vliegen te bevestigen, visumproblemen tijdens de doorvoer, [en] problemen met betalingen doen voor diensten tijdens inspecties”, verklaarde de Russische onderminister van Buitenlandse Zaken Sergey Ryabkov in augustus.

Een vergadering van de Bilaterale Raadgevende Commissie, een ander mechanisme onder het START-verdrag, werd bijeengeroepen om het meningsverschil tussen Moskou en Washington over de kwestie van inspecties op te lossen.

Tegelijkertijd heeft Rusland op grond van dit verdrag zijn eigen klachten tegen de VS verzameld. Moskou maakte in oktober andermaal duidelijk dat Washington naar zijn mening niet volledig aan zijn eisen voldeed. Het ging om de mogelijke omkeerbaarheid van de conversie van Amerikaanse onderzeeërs en ballistische raketwerpers voor zware bommenwerpers. Rusland gaat ervan uit dat de VS, door zijn onderzeeër gelanceerde ballistische raketten en zware bommenwerpers uit het verdrag terug te trekken, dit doet op een manier die ze op elk moment weer nucleair bewapend zou maken. In eerdere contacten hebben de partijen een aantal wederzijds aanvaardbare oplossingen voor dit probleem overwogen, maar het is nog niet mogelijk geweest om deze in de praktijk te testen.

Afgesproken werd om de achterstand van 29 november tot 6 december te bespreken. Eerder werden soortgelijke bijeenkomsten gehouden in Genève. Moskou beschouwt Zwitserland, dat zich heeft aangesloten bij de meeste westerse sancties tegen Rusland, echter niet langer als een neutrale staat en wil geen contacten hebben met derden op zijn grondgebied. Daarom werd voor de vergadering van de bilaterale overlegcommissie een nieuwe locatie gekozen: Caïro.

De delegaties van de twee landen waren hun koffers al aan het pakken toen ze vernamen dat de bijeenkomst op initiatief van Moskou voor onbepaalde tijd was uitgesteld.

De Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken Wendy Sherman, links, en de Russische onderminister van Buitenlandse Zaken Sergei Ryabkov poseren voor een foto tijdens de besprekingen over veiligheidsgaranties op het grondgebied van de permanente missie van de VS bij het VN-kantoor in Genève, Zwitserland. 
© Spoetnik / Alexey Vitvitsky

Uit de verklaringen van Russische functionarissen werd duidelijk dat het probleem niet het START-verdrag was, maar de confrontatie rond Oekraïne.

Volgens de woordvoerster van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken, Maria Zakharova, werd de beslissing genomen “rekening houdend met de extreem negatieve situatie in de Russisch-Amerikaanse betrekkingen, die door Washington is gecreëerd en die gestaag verslechtert”. Volgens de diplomaat kan deze situatie “niet nalaten de sfeer van wapenbeheersing te beïnvloeden, die niet kan worden gezien als iets autonooms en losstaand van de geopolitieke realiteit”.

“Er is een heel eigenaardige logica voor nodig om Rusland te vertellen over terughoudendheid, transparantie en voorspelbaarheid in militaire aangelegenheden, terwijl we het regime in Kiev helpen om onze militairen en burgers in Russische regio’s te doden door steeds destructievere middelen voor gewapende strijd te bieden en Amerikaanse instructeurs, adviseurs en huurlingen naar Oekraïne”, zei Zakarova.

De Russische ambassadeur in de Verenigde Staten, Anatoly Antonov, zei even later hetzelfde in een interview met TASS. “Je kunt de kwestie van het bijeenroepen van een vergadering van de bilaterale adviescommissie over het START-verdrag niet los zien van de algemene staat van de Russisch-Amerikaanse betrekkingen. Er wordt een oorlog tegen ons gevoerd. De tegenstander zoekt een strategische nederlaag voor Rusland. Er zijn pogingen om de binnenlandse politieke en economische situatie op zijn kop te zetten. En onder deze omstandigheden zouden we Amerikanen moeten toestaan ​​het heilige der heiligen te bezoeken – het veiligheidssysteem van de Russische Federatie – namelijk militaire bases, waar nucleaire afschrikkingstroepen worden ingezet, alsof niets gebeurd?”

Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken zei dat het “een inspanning te goeder trouw van de kant van de VS verwachtte om de voorwaarden te scheppen voor een bilaterale consultatieve commissiesessie in 2023 en een terugkeer naar volledige uitvoering van alle verdragsbepalingen.”

Moskou weerspiegelde dus in wezen het besluit van Washington in februari om de “strategische stabiliteitsdialoog” op te schorten door wapenbeheersingskwesties afhankelijk te maken van het conflict over Oekraïne. Zelfs de voorwaarden voor het hervatten van contacten werden van Russische zijde op dezelfde manier geformuleerd. Washington drong er bij Moskou op aan een “partner te goeder trouw” te worden en het drong er bij Moskou op aan “inspanningen te goeder trouw” te leveren.

Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergey Lavrov © Russisch ministerie van Buitenlandse Zaken / Hand-out / Anadolu Agency via Getty Images

Niet op een tegenkoers

Wanneer de bilaterale overlegcommissie voor het START-verdrag nu persoonlijk bijeenkomt en wat er gebeurt met de openstaande kwesties, inclusief inspecties, is helemaal niet duidelijk. Als Moskou er als voorwaarde op aandringt dat Washington de koers van het buitenlands beleid wijzigt, inclusief het stopzetten van de Amerikaanse militaire hulp aan Kiev, dan zal er in de nabije toekomst geen overleg over het verdrag plaatsvinden, noch inspecties plaatsvinden. 

Sergey Lavrov zei eind vorige maand in een interview met Moskou’s First Channel dat Rusland aan de VS had laten weten dat het “volledig toegewijd was aan zijn verplichtingen onder het verdrag, voor zover deze op gelijke basis kunnen worden uitgevoerd”.

“We zullen hen tijdig en volledig voorzien van de informatie die in het verdrag is vastgelegd en passende kennisgevingen sturen”, verduidelijkte de heer Lavrov.

Het louter op afstand uitwisselen van informatie en het melden van lanceringen is echter mogelijk niet genoeg voor de VS. Er zijn al verklaringen in Washington geweest dat het woord van Rusland niet te vertrouwen is en dat zonder inspecties ter plaatse het verdrag niet in het nationale belang van de VS is. Het jaarverslag van het ministerie van Buitenlandse Zaken over de naleving van internationale wapenbeheersings-, non-proliferatie- en ontwapeningsovereenkomsten staat op het punt te beginnen. Als inspecties ter plaatse onder het START-verdrag niet worden hervat (en tegen eind juni 2023 willen de Amerikanen het maximale aantal inspecties uitvoeren dat in de overeenkomst is vastgelegd) en er geen commissievergadering wordt gehouden, is het mogelijk dat de volgende rapport zal zeggen dat Rusland het verdrag niet volledig naleeft.

Dit zou er op zijn beurt toe kunnen leiden dat het Congres een amendement introduceert om de toewijzing van middelen voor samenwerking met Rusland onder het START-verdrag te verbieden, dwz in feite een opschorting van het verdrag te eisen totdat Rusland de samenwerking hervat. Of de regering van Joe Biden zou zelf zo’n stap kunnen zetten. Als de VS het START-verdrag niet naleeft, kan Rusland zijn verplichtingen ook helemaal niet nakomen.

In dat geval zou het belangrijkste – en inderdaad laatste – wapenbeheersingsverdrag tussen de VS en Rusland ineffectief worden of instorten.

Het gebrek aan overeenstemming op dit gebied heeft drie negatieve gevolgen. 

Nog groter wantrouwen: bij de uitvoering van de verdragen communiceerden de militairen en diplomaten van de twee landen regelmatig en persoonlijk, wat de persoonlijke banden en het wederzijds begrip versterkte.

Meer onvoorspelbaarheid: bij gebrek aan plafonds en kaders zal elke partij waarschijnlijk het potentieel van de ander overschatten en haar planning baseren op worstcasescenario’s.

Extra volatiliteit: dit is vrijwel onvermijdelijk in een geïntensiveerde wapenwedloop die door geen enkel verdrag wordt gedekt.


De BPOC2020 vraagt hulp. Maak het samen met ons mogelijk het vaccinatierapport onder de aandacht te brengen bij het grote publiek.

Help ons de verantwoordelijken juridisch en d.m.v. publiciteit aan te spreken. Want alleen wanneer de onderste steen boven komt is een herhaling van de coronacrisis te voorkomen.

Wilt u ons helpen? Doneer dan via onderstaande button. Heel veel dank!

Samen zetten wij ons in voor de vrijheid van ons en onze kinderen…


Bestel het Vaccinatierapport BPOC2020

Vanwege de aangekondigde presentatie is er opnieuw veel vraag naar het vaccinatierapport. Daarom bieden wij het opnieuw aan. Wilt u het rapport bestellen? Klik dan op onderstaande button. Het rapport kost €10.-, inclusief verzendkosten.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is btr.png

Delen op sociale media