Column va Nebosja Malic. Nebosja Malic is een Servisch-Amerikaanse journalist, blogger en vertaler, die regelmatig colums schreef voor Antiwar.com van 2000 tot 2015, en is nu senior-schrijver voor RT.

Meerdere bronnen gebruiken dezelfde gesprekspunten, citaten en ‘experts’ om het beruchte ‘Azov’-regiment van Oekraïne wit te wassen

Tijdens de laatste week van maart brachten meerdere grote media in het VK en de VS verhalen over het Oekraïense ‘Azov Batalion’, in een poging om bijna een decennium aan eerdere berichtgeving te vergoelijken die duidelijk de nazi-sympathieën en ethos van de eenheid identificeerde. Vermoedelijk onafhankelijk handelend, hielden ze niettemin vast aan dezelfde gespreksonderwerpen en vaak dezelfde woordenstroom, wat een gezamenlijke inspanning suggereerde om de eenheid als heroïsche verdedigers van Oekraïne te laten draaien tegen de vermeende “echte” fascisten – de Russen.
De laatste golf van de lionisering van Azov begon ergens voor de Russische militaire operatie – berucht was het veel gepubliceerde beeld van een AK-47-zwaaiende Oekraïense oma die trainde om indringers in het kamp van het regiment af te weren. De laatste week van maart zagen de puff-stukken echter in een strakke groep komen, zoals de kogelgaten na een AK-burst
De eerste van het stel was een tien minuten durende video, van de Britse staatsomroep BBC, op 27 maart, waarin presentator Ros Atkins Russische “onwaarheden” over nazi’s in Oekraïne probeerde te ontkrachten. Hoe kan Oekraïne door nazi’s “gegijzeld” worden als zijn president, Volodymyr Zelensky, joods is, betoogt Atkins, wijzend op zijn 73% van de stemmen bij de laatste verkiezingen, en triomfantelijk verklarend dat: “Geen extreemrechtse groeperingen iets hebben formele politieke macht in Oekraïne.” Onthoud dat woord, “formeel” – het doet hier veel zwaar werk.

Het stuk van Atkins zette de toon voor de artikelen die volgden. Twee dagen later, op 29 maart, publiceerde de Financial Times een verhaal waarin Azov werd beschreven als “de sleutel tot de landelijke verzetspoging”. Hoewel het erkent dat Azov in 2014 is opgericht “door vrijwilligers met nationalistische en vaak extreemrechtse politieke neigingen”, haalt de FT zijn nazi-connecties van zich af.

Dus de nazi-symbolen die door de eenheid zelf worden gebruikt, worden beschreven als “nu door sommige bataljonsleden als heidense symbolen opgeëist.” Dit wordt tegen de nominale waarde genomen, maar is letterlijk niet waar. De “Black Sun” (ook bekend als de Sonnenrad) dateert uit een mozaïek dat in de jaren dertig werd besteld door het nazi-SS-hoofd Heinrich Himmler, terwijl de overlappende Wolfsangel-rune – historische Duitse, niet Oekraïense heraldiek – werd gebruikt door verschillende Wehrmacht- en SS-regimenten , evenals de Nederlandse nazi’s, tijdens de Tweede Wereldoorlog. Meer ter zake, de symbolen zelf werden uitgekozen door Azov-oprichter Andriy Biletsky – een beruchte blanke supremacist – zoals hij zelf in 2014 een andere uitlaatklep vertelde.


FT-verslaggevers krijgen eigenlijk een citaat van Biletsky – niets van dit smerige verleden wordt genoemd – maar het belangrijkste citaat komt van ene Anton Shekhovtsov, die beweert dat “Azov zichzelf heeft gedepolitiseerd” en dat zijn “geschiedenis gekoppeld aan de extreemrechtse beweging tegenwoordig vrij irrelevant is .” We worden verondersteld het woord te geloven van een professionele Oekraïense “expert op het gebied van Ruslands connecties met extreemrechts in Europa”, omdat, zoals Azov-strijders zelf zeggen, Russen de echte nazi’s zijn!


De kers op de taart is een verzoek van een Azov-jager – alleen geïdentificeerd als Kalyna – “om de concepten patriottisme en nazisme niet te verwarren.”


Ondertussen beschrijft FT Stepan Bandera – de beruchte Oekraïense nationalist die probeerde samen te werken met de nazi’s en toezicht hield op de massamoord op Polen en Russen – “een nationalistische leider die zich verzette tegen zowel de nazi- als de Sovjet-inspanningen om de onafhankelijkheid van Oekraïne te voorkomen.”
Diezelfde dag, 29 maart, bracht CNN hun eigen versie van het verhaal uit. Zelensky is joods, check. Azov heeft een “geschiedenis van neonazistische neigingen, die niet volledig zijn uitgedoofd door zijn integratie in het Oekraïense leger”, maar het is “een effectieve strijdmacht”, check. De politieke vleugel van Azov won in 2019 slechts 2,15% van de stemmen – deze keer een Duitse onderzoeker citerend – check.


Ook zij noemen Biletsky, maar zeggen dat hij naar verluidt sprak over het willen “leiden van de blanke rassen van de wereld in een laatste kruistocht” – weglatend het deel dat zegt “tegen de door Semieten geleide Untermenschen.” Vervolgens citeren ze Azov die ontkent dat hij dat ooit heeft gezegd, en hoe dan ook, ze hebben “niets te maken met zijn politieke activiteiten en de National Corps-partij” – ook al beschrijft CNN het zelf als de “politieke vleugel” van Azov.


CNN haalde ook een citaat uit 2019 naar boven van Arsen Avakov – politieminister in de post-Maidan-regering – waarin hij beweert dat beschuldigingen van nazi-banden “een opzettelijke poging zijn om Azov en het Oekraïense leger in diskrediet te brengen”. Dit is dezelfde Avakov die de opperrabbijn van Oekraïne, Yaakov Bleich, in november 2014 bekritiseerde en zei dat hij “doorgaat met het benoemen van mensen met een twijfelachtige reputatie en ideologieën die besmet zijn met fascisme en rechts-extremisme”


Last but not least is er de Times of London op 30 maart. Het verhaal begint met de emotionele beschrijving van een begrafenis van een Azov-soldaat die omkwam bij de gevechten buiten Kiev.
Ook zij verwerpen de nazi-iconografie als misschien geworteld in het “oorspronkelijke heidense geloof” van Oekraïne, hoewel ze toegeven aan “Azovs handelsmerk Wolfsangel, ook gebruikt door nazi-Duitsland.”

“We zijn patriotten, maar we zijn geen nazi’s”, is een citaat dat wordt toegeschreven aan Azov-officier Yevgenii Vradnik, en geeft het verhaal zijn titel. Tegen het einde citeert de Times een Azov-commandant in Mariupol, die de Russen ervan beschuldigt ‘de echte nazi’s van de 21e eeuw’ te zijn. Controleer en controleer.

Even terzijde, Azov-leden zijn blijkbaar erg goed in het vasthouden aan de boodschap – en kennen hun publiek en welke knoppen ze moeten indrukken. Zo wordt in het stuk van de Times herhaaldelijk melding gemaakt van hun lof over de Britse NLAW antitankraketten.


Vergelijk dit met de overmaat die Azov vóór 2022 in het Westen kreeg. In januari 2021 noemde het tijdschrift TIME hen een militie die ‘blanke supremacisten van over de hele wereld had opgeleid en geïnspireerd’.
“Azov is veel meer dan een militie. Het heeft zijn eigen politieke partij; twee uitgeverijen; zomerkampen voor kinderen; en een burgerwacht die bekend staat als de Nationale Militie, die samen met de politie patrouilleert door de straten van Oekraïense steden”, zegt het TIME-artikel, en merkt op dat “het ook een militaire vleugel heeft met ten minste twee trainingsbases en een enorm arsenaal aan wapens, van drones en gepantserde voertuigen tot artilleriestukken.”

Ze parafraseren ook de woorden van Azov’s “hoofd van internationale outreach” Olena Semenyaka, die hen tijdens een tour door het Kozakkenhuis in 2019 vertelde dat de missie van de groep was om “een coalitie te vormen van extreemrechtse groepen in de westerse wereld, met de ultieme doel om in heel Europa de macht over te nemen.”
Vóór de gebeurtenissen van 2014 leidde Biletsky een “neo-nazi-terroristische groep” genaamd Patriot van Oekraïne, wiens “manifest zijn verhaal rechtstreeks uit de nazi-ideologie leek te plukken”, zegt TIME. In een interview na de coup vertelde hij het tijdschrift dat hij Azovs insignes had uitgekozen. Er wordt ook geen melding gemaakt van “heidense” symbolen, alleen een verwijzing naar de Black Sun en Wolfsangel die “door Duitsers werden gebruikt” in de Tweede Wereldoorlog.
Zelfs Bellingcat, dat “open-source inlichtingencollectief” dat blijkbaar dient als kanaal voor de Britse inlichtingenagenda, heeft rode vlaggen over Azov doen oprijzen. Hier zijn ze in oktober 2019, klagend over hoe de militanten Zelensky overreden om zich niet terug te trekken uit de Donbass, zoals vereist door de akkoorden van Minsk.
Hoewel de “extreemrechtse groepen” “verwaarloosbare steun van de bevolking en vrijwel onbestaande electorale macht” hebben – herinner je je Atkins’ punt eerder? – ze “blijven succes hebben door zichzelf te mainstreamen in de Oekraïense politiek en samenleving”, zei Bellingcat.
Dit is niet bepaald de eerste keer dat de bedrijfs- en staatsmedia in het Westen dekking zoeken voor een groep die ze tot voor kort zelf – correct – als extremistisch omschreven. Zo probeerde de Amerikaanse publieke televisie vorig jaar al-Qaeda-filialen in Syrië – het Al-Nusra Front, later “omgedoopt” tot Hayat Tahrir al-Sham – als “gematigde rebellen” te vergoelijken.
Politiek en oorlog zorgen natuurlijk voor vreemde bedgenoten, maar als je bedgenoten openlijke bewonderaars zijn van Adolf Hitler en Stepan Bandera, is het misschien tijd om die BBC Three-komedie uit 2012 opnieuw te bekijken en te vragen: “Zijn wij de slechteriken?”

De uitspraken, standpunten en meningen in deze column zijn uitsluitend die van de auteur en vertegenwoordigen niet noodzakelijk die van RT.

Lees hier het oorsponkelijke artikel (alleen te bekijken met een VPN): https://www.rt.com/russia/553148-azov-ukraine-media-whitewash/

Delen op sociale media