Doe Zelf Normaal plaatst dagelijks vertaalde artikelen van de in Nederland geblokkeerde Russische nieuwssite Russia Today en andere geblokkeerde (Russische) websites. Doe Zelf Normaal neemt daarmee GEEN standpunt inzake de oorlog in Oekraïne in: Doe Zelf Normaal plaatst dit omdat zij een ferm voorstander en verdediger is van vrije nieuwsgaring, en blokkades van websites in opdracht van de overheid onwettig en een vorm van ernstige censuur vindt.

Doe Zelf Normaal adviseert u een VPN te installeren, zodat u weer ongecensureerd gebruik kunt maken van internet. Wij adviseren ExpressVPN.

Het gebruik van een VPN is volkomen legaal!


Het plaatsen van screenshots van een interne training kostte naar verluidt een Poolse werknemer zijn baan.

Een tutorial voor YouTube’s inhoudsmoderators die dinsdag op sociale media verscheen, laat zien dat het Google-platform een ​​aantal kritische standpunten over het conflict in Oekraïne als “haatdragend” of “extreem” heeft bestempeld en makers op die gronden kan censureren of demoniseren. Hoewel het moederbedrijf Alphabet de authenticiteit van de screenshots niet heeft bevestigd of ontkend, is naar verluidt een Poolse werknemer die ze heeft gedeeld ontslagen.

Zes screenshots die door de Russische journalist Andrey Guselnikov op Telegram zijn gedeeld , tonen interne codes en voorbeelden van wat YouTube als “schadelijke” of “hatelijke” inhoud heeft bestempeld in een online cursus die verplicht is voor inhoudsmoderators.

Volgens de dia’s wordt de “verheerlijking/promotie van [het] ‘Z’-symbool geassocieerd met het Russische leger” bestempeld als “haat” en “extreem” onder beleids-ID 864. Dus wordt gezegd dat het conflict “is om de Oekraïense regering”, zei de Russische president Vladimir Poetin in februari.RT© Telegram/guselandrei

Zeggen dat “het Oekraïense leger zijn eigen volk aanvalt” wordt ook als problematisch beschouwd, variërend van “schadelijk-misinformatie-gematigd” (ID 862) tot “schadelijk-misinformatie-extreem” (ID 863) als de machten dat beslissen het neerkomt op “promotie of verheerlijking.”

Er was geen verduidelijking of een van beide normen van toepassing zou zijn op feitelijke berichten over Oekraïense artillerie die gericht was op Oekraïense burgers die in gebieden onder Russische controle wonen, bijvoorbeeld.RT© Telegram/guselandrei

Een andere gemarkeerde zin in het beleid 862 en 863 is “door de VS gefinancierde biowapenlaboratoria in Oekraïne.” Vermoedelijk is het sleutelwoord hier “biowapens”, aangezien het bestaan ​​van “biologische onderzoeksfaciliteiten” in Oekraïne door de Amerikaanse staatssecretaris Victoria Nuland in een getuigenis van de Senaat in maart werd erkend , en het Russische leger herhaaldelijk bewijs heeft geleverd dat deze laboratoria werden gefinancierd door de Amerikaanse regering, en het Pentagon in het bijzonder.

Een van de dia’s toont een lijst met “buiten bereik” -claims, waarbij wordt opgemerkt dat er geen “volledige blokkering van alle inhoud” is met betrekking tot het conflict. 

Volgens Guselnikov is de bron van de gelekte dia’s een Poolse staatsburger genaamd Kamil Kozera, die werkte voor Majorel, een aannemer die door YouTube werd ingehuurd voor het modereren van inhoud. YouTube identificeerde Kozera op de een of andere manier op de screenshots en liet hem over het lek ontslaan. RT kan de authenticiteit van de screenshots niet onafhankelijk verifiëren en heeft contact opgenomen met YouTube voor commentaar.

Het video-hostingplatform, dat samen met Google eigendom is van de kolos van Silicon Valley, zette de ongekende stap in censuur door  begin maart wereldwijd RT, Spoetnik en alle kanalen te blokkeren die “geassocieerd zijn met door de Russische staat gefinancierde media” . de EU-autoriteiten in hun rechtsgebied. Het “pauzeerde” ook alle advertenties en “alle manieren om geld te verdienen” op het platform – zoals sponsoring en superchats – in Rusland.

Tijdens een toespraak op het World Economic Forum in Davos in mei zei Susan Wojcicki , CEO van YouTube, dat het bedrijf in Rusland blijft opereren, zodat het “onafhankelijk nieuws kan brengen” aan de Russen. een sleutelrol speelt, kan die informatie worden bewapend.”


Naschrift DZN Media

Net zoals in Nederland is het duidelijk dat de nationale overheden dicteren aan Google en sociale platformen wat als desinformatie moet worden behandeld. We zien dat nu dus ook in Oekraïne gebeuren: de overheid dicteert wat desinfomatie is. Dat de werknemer die dit liet uitlekken ontslagen is, is veelzeggend.

De Nederlandse rechters hebben altijd claims van accounteigeanren van bijvoorbeeld Google en LinekIn gewezen op het feit dat het hier particuliere bedrijven betreft die zelf mogen bepalen wat zij toestaan op hun platformen. Nu blijkt dus dat de overheden deze platformen dictaten opleggen. Dit bleek al eerder toen het YouTube-account van de BPOC2020 (tijdelijk) werd verwijderd ‘in opdracht van de overheid’, zoals de email van YouTube aan de BPOC2020 destijds luidde. Na interventie van een advocaat is het account toen teruggeplaatst.

De vrijheid van meningsuiting en informatievergaring wordt zo aan banden gelegd. DZN Media zal u blijven voorzien van informatie, o.a. door bovenstaande vertaalde RT-artikelen te plaatsen.

Delen op sociale media