Schermafbeelding © Microsoft


Doe Zelf Normaal plaatst dagelijks vertaalde artikelen van de in Nederland geblokkeerde Russische nieuwssite Russia Today en andere geblokkeerde (Russische) websites. Doe Zelf Normaal neemt daarmee GEEN standpunt inzake de oorlog in Oekraïne in: Doe Zelf Normaal plaatst dit omdat zij een ferm voorstander en verdediger is van vrije nieuwsgaring, en blokkades van websites in opdracht van de overheid onwettig en een vorm van ernstige censuur vindt.

Doe Zelf Normaal adviseert u een VPN te installeren, zodat u weer ongecensureerd gebruik kunt maken van internet. Wij adviseren ExpressVPN.

Het gebruik van een VPN is volkomen legaal!


RT en Spoetnik bereiken nog steeds het Amerikaanse publiek ondanks de onderdrukking van Big Tech namens Oekraïne.

De inspanningen van Silicon Valley om namens Oekraïne te onderdrukken wat het ‘Russische propaganda’ noemt – waarmee wordt bedoeld verkooppunten als RT en Spoetnik – hebben hun bereik misschien verminderd, maar ze worden nog steeds door meer Amerikanen benaderd dan vóór het uitbreken van de gevechten tussen Moskou en Kiev. Kiev vertrouwde op een “coalitie van landen, bedrijven en NGO’s” voor cyberdefensie en verplaatste zijn digitale infrastructuur naar de openbare cloud die in het Westen wordt gehost, volgens het rapport getiteld “Defending Ukraine: Early Lessons from the Cyber War”, gepubliceerd op woensdag en ondertekend door Brad Smith, president en vice-voorzitter van Microsoft.

Het 30 pagina’s tellende pamflet probeert alle nieuwsberichten die uit Rusland komen te bestempelen als Kremlin-propaganda en “wereldwijde cyberbeïnvloedingsoperaties” om de oorlogsinspanning in Oekraïne te ondersteunen. Ze “combineren tactieken die de KGB gedurende meerdere decennia heeft ontwikkeld met nieuwe digitale technologieën en internet” om “te profiteren van de al lang bestaande openheid van democratische samenlevingen en de publieke polarisatie die kenmerkend is voor de huidige tijd”, aldus Smith.

Microsoft beweert dat “Russische cyberbeïnvloedingsoperaties” hebben geleid tot een toename van 82% in de verspreiding van propaganda in de VS en 216% in Oekraïne, en dat “de inspanningen van de technologiesector begin maart om de versterking van verhalen van RT en Spoetnik in te perken waarschijnlijk hielp de verspreiding van Russische propaganda terug te brengen tot het niveau van voor februari.”

Volgens schattingen van Microsoft halen RT en Spoetnik nog steeds ergens tussen de 60 en 80 miljoen gemiddelde maandelijkse paginaweergaven in de VS, waardoor de vermeende Russische invloed “op gelijke voet staat met een grote publicatie als de Wall Street Journal.”

Het bedrijf, mede opgericht door Bill Gates, baseert deze schattingen en beoordelingen op de Russian Propaganda Index (RPI), een tool die is ontwikkeld door zijn “AI For Good Lab”. Het lab heeft ook “een breed scala aan internetbronnen en andere identificerende kenmerken” gebruikt om te bepalen en zelfs te voorspellen welke sites als Russische propaganda online kunnen worden beschouwd, gedeeltelijk gebaseerd op outfits zoals NewsGuard en de Global Disinformation Index (GDI).

De VS hebben een grondwettelijk verbod op openlijke censuur, maar het in Silicon Valley gebaseerde YouTube heeft de toegang tot kanalen van “Russische staatsmedia” over de hele wereld geblokkeerd sinds het conflict in Oekraïne uitbrak.

Nadat YouTube in maart op verzoek van EU-regeringen RT en Spoetnik in de Europese Unie had geblokkeerd, kondigde het dagen later aan dat het deze censuur wereldwijd uitbreidde, inclusief alle kanalen “die geassocieerd zijn met door de Russische staat gefinancierde media”. 

De Raad van Ministers van de EU verbood RT en Spoetnik op 2 maart, daarbij verwijzend naar het conflict in Oekraïne, en zei dat het van kracht zou blijven totdat Rusland stopt met het uitvoeren van wat het noemde, “acties voor desinformatie en informatiemanipulatie tegen de EU en haar lidstaten”. Australië, Canada en de VK volgden.

Oorspronkelijke artikel: https://www.rt.com/russia/557714-microsoft-ukraine-cyber-censorship/

Delen op sociale media