Oekraïense militairen laden Javelin antitankraketten, geleverd als onderdeel van de veiligheidshulp van de Verenigde Staten van Amerika aan Oekraïne, in militaire vrachtwagens op de luchthaven Boryspil, buiten Kiev, Oekraïne, vrijdag 11 februari 2022. ©  AP Photo/Efrem Loekatsky


Doe Zelf Normaal plaatst dagelijks vertaalde artikelen van de in Nederland geblokkeerde Russische nieuwssite Russia Today en andere geblokkeerde (Russische) websites. Doe Zelf Normaal neemt daarmee GEEN standpunt inzake de oorlog in Oekraïne in: Doe Zelf Normaal plaatst dit omdat zij een ferm voorstander en verdediger is van vrije nieuwsgaring, en blokkades van websites in opdracht van de overheid onwettig en een vorm van ernstige censuur vindt.

Doe Zelf Normaal adviseert u een VPN te installeren, zodat u weer ongecensureerd gebruik kunt maken van internet. Wij adviseren ExpressVPN.

Het gebruik van een VPN is volkomen legaal!


Cijfers over buitenlandse agenten in Washington onthullen Kiev’s invloedsblitz in Washington voor steun voor een langdurige oorlog met Rusland.

Als je je hebt afgevraagd waarom zoveel berichtgeving in de westerse media over het conflict in Oekraïne gebaseerd lijkt te zijn op ‘zegt Kiev’, dan is het antwoord grotendeels te danken aan de kracht van lobbyen. Het verhaal ‘Oekraïne is altijd goed en Rusland is altijd slecht’, verhaal heeft zichzelf niet gecreëerd. 

Op 11 juli registreerde het in Washington DC gevestigde public affairs-adviesbureau Ridgely Walsh zich als Foreign Agent namens Oekraïense belangen bij het Amerikaanse ministerie van Justitie.

Het bedrijf – dat  doorgaans grote spelers in Silicon Valley adviseert, zoals eBay, Google, Snapchat, SpaceX en Uber – is slechts de nieuwste Beltway-operator die zich aanmeldt onder de Foreign Agent Registration Act ( FARA ). Dit is archaïsche en diepzinnige wetgeving die tijdens de ‘Russiagate’-hoax van het presidentschap van Donald Trump op de voorgrond van de reguliere nieuwsagenda staat.

Afgelopen juli waren slechts 11 in de VS gevestigde bedrijven geregistreerd als lobbyisten voor Oekraïense klanten onder FARA. In de loop van 2021 probeerden deze beïnvloeders Washington onder druk te zetten om het Nord Stream 2-project te stoppen, de levering van dodelijke hulp aan Kiev te vergroten en steeds meer Amerikaanse en NAVO-troepen langs de Russische grens te plaatsen.

In het proces vergaarden ze meer  dan 10.000 contacten met wetgevers, denktanks en journalisten. Dit is een duizelingwekkend cijfer als je bedenkt dat de Saoedische lobby – een van de grootste en meest invloedrijke in de VS – slechts  2.834 interacties met deze elementen had in hetzelfde tijdsbestek.

Lobbyactiviteiten namens Kiev in 2022 zullen onvermijdelijk zelfs dat enorme totaal in de schaduw stellen. Nu staat het aantal geregistreerde pro-Oekraïense agenten in Washington op een ongekende 24, met zes die zich alleen al in juni moesten registreren. Opvallend is ook dat veel van deze bedrijven hun diensten  gratis aanbieden – in de mate dat pro bono lobbyen voor de regering van Zelensky  in politieke kringen in Washington DC de ‘hottest trend’ is genoemd .

In de loop van 2021 probeerden deze beïnvloeders Washington onder druk te zetten om het Nord Stream 2-project te stoppen, de levering van dodelijke hulp aan Kiev te vergroten en steeds meer Amerikaanse en NAVO-troepen langs de Russische grens te plaatsen.

Dit fenomeen kan niet worden toegeschreven aan vrijgevigheid van geest of altruïsme. Sommige lobbyisten werken voor de Oekraïense regering zonder vergoeding voor een positieve PR-boost,  anderen om hun reputatie te herstellen en in de gunst te blijven bij Amerikaanse klanten nadat  ze vóór de invasie van 24 februari enthousiast Russische bedrijven hadden vertegenwoordigd . Zoals we zullen zien, zijn er in sommige gevallen mogelijk ook andere, meer spectrale factoren aan het werk.

Het is waarschijnlijk dat veel meer bedrijven de Oekraïense belangen effectief vertegenwoordigen dan officieel erkend zijn onder FARA. Ridgely Walsh registreerde zich pas in juli, nadat Vox  zijn werk documenteerde door twee Oekraïense piloten rond Washington te begeleiden, en ontmoetingen te hebben met journalisten, senatoren en vertegenwoordigers, en vertegenwoordigers van Defensie en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het werkte op dat moment al meer dan vijf maanden voor de Oekraïense regering.

De FARA-aanvraag geeft aan dat Ridgely Walsh rechtstreeks samenwerkt met Yury Sak, adviseur van de Oekraïense minister van Defensie Aleksey Reznikov, en luitenant-kolonel Denis Smazhny, en een bijlage in het document beschrijft de voorwaarden van Ridgely Walsh’s werk voor Kiev.

Het stelt dat het bedrijf “ public relations en mediarelaties ondersteunt aan Oekraïne, onder meer door samen te werken met vertegenwoordigers van de Amerikaanse media, overheidsfunctionarissen, ngo’s, onderwijsinstellingen, denktanks, investeerders en deskundigen op het gebied van buitenlands beleid; het regelen van media-interviews; het ontwikkelen en pitchen van opiniestukken; [en] evenementen organiseren.” Het bedrijf creëert ook ” mogelijkheden voor Oekraïners om te communiceren” met journalisten, politici, experts en ” andere delen van het Amerikaanse publiek”.

Deze cruciale feiten waren destijds in het Westen aan het zicht onttrokken en werden in de maanden en jaren na Maidan steeds meer onderdrukt, toen de Oekraïense regering een totale oorlog voerde tegen de inwoners van Donbass – de met bloed bespatte dimensies van die nauwelijks in de media werden genoemd. 

Deze activiteiten worden ‘op vrijwillige basis en zonder compensatie’ aangeboden en ‘gemotiveerd door het medeleven [van het bedrijf] met het Oekraïense volk’. Het voegt eraan toe dat het team van Ridgely Walsh een Oekraïens staatsburger bevat, een verwijzing naar de senior directeur,  Veronika Velch .  

De achtergrond van Velch is op zijn zachtst gezegd kleurrijk. In 2013 liep ze vijf maanden stage bij het door de staat gerunde Voice of America, een aanwinst van het US Agency for Global Media, dat wordt gefinancierd en gecontroleerd door de Amerikaanse regering, en  geeft openlijk toe dat de output rechtstreeks wordt beïnvloed door de “nationale veiligheidsmaatregel” van Washington. belangen.”

Na een onverklaarbaar gat van zeven maanden in haar cv, trad Velch in mei 2014 toe tot het  Center for United Actions , een in Washington DC gevestigde NGO die “werkt ten behoeve van Oekraïense burgers”, opgericht door de Oekraïense politicus en voormalig KGB-activist Oleg Ribachuk in 2009.

Het was een van de  vele subversieve inspanningen die hij financierde in de jaren voorafgaand aan de Maidan-coup van 2014, die een  cruciale rol speelde bij het aanwakkeren van die opstandige omwenteling. Twee jaar eerder verklaarde Ribachuk dat de Oranje Revolutie van 2004 “een wonder was” – “we willen dat nog een keer doen en denken dat we dat ook zullen doen.” 

De constellatie van onrustwekkende initiatieven die door Ribachuk werden gefinancierd, ontving ook  aanzienlijke financiering van de Amerikaanse oligarch Pierre Omidyar en de fronten van de Amerikaanse inlichtingendienst USAID en de National Endowment for Democracy (NED), die van  fundamenteel belang waren voor de ondersteuning van de Maidan 2014 in Kiev. 

Blijkbaar bereiden Washington en Kiev zich inderdaad voor op een zeer lange oorlog. En een enorm leger van lobbyfirma’s staat klaar, bereid en in staat om dat te laten gebeuren, door de media en wetgevende kamers over de hele wereld te overspoelen met bij uitstek verdachte verhalen om onverbiddelijke en steeds groter wordende westerse wapenleveringen naar Kiev te handhaven, ondanks dat de verlenging van de crisis  zorgt voor meer dood en verderf, massale hongersnood in de armste delen van de wereld en mogelijk een wereldwijde financiële ineenstorting.

In februari 2014 schreef  de ervaren journalist Bob Parry dat de NED het afgelopen jaar 65 projecten in Oekraïne had gefinancierd voor een totaalbedrag van meer dan $ 20 miljoen, wat neerkomt op “een politieke schaduwstructuur van media en activistische groepen die kunnen worden ingezet om onrust aan te wakkeren wanneer de Oekraïense regering handelde niet zoals gewenst.”

Het Nationaal Democratisch Instituut, een afdeling van de NED  die centraal staat in de Oranje Revolutie, sponsorde ook een campagne die mede werd opgericht door Velch, ‘Follow the Money’, die in 2015-16 streed voor transparantie van politieke campagnefinanciering.

Verleidelijk genoeg stelt de FARA-aanvraag van Ridgley Walsh dat Velch “zich bezighield met buitenlands beleid en nationale veiligheidsverslaggevers in de VS” met betrekking tot Oekraïners die na 24 februari terugreisden naar Kiev, terwijl zij “buiten de VS” was – met andere woorden Oekraïne – en rechtstreeks coördineerde met “Amerikaanse regeringsfunctionarissen en media” die naar het land reizen of verslag doen van het conflict.

Het is dus duidelijk dat Velch en Ridgely Walsh sinds het begin van cruciaal belang zijn geweest bij het vormgeven van de berichtgeving over de oorlog. In deze context is haar professionele geschiedenis belangrijk om in overweging te nemen – want een van de kerndoelen en belangrijkste successen van de NED was het presenteren van binnen- en buitenlands publiek met een zeer romantisch verhaal van de demonstraties in Oekraïne en hun deelnemers, die weinig met de werkelijkheid te maken had.

In feite komt de overgrote meerderheid van de berichtgeving in de westerse media over het conflict neer op het eenvoudigweg uitspugen van Oekraïense verklaringen, zonder enige poging tot feitencontrole.  

Op basis van de output van door NED gefinancierde media, zoals Hromadske, zou het de kijkers zijn vergeven als ze hadden geconcludeerd dat de protesten werden aangewakkerd door zorgen over mensenrechten en democratie, en dat ze representatief waren voor de hele Oekraïense bevolking.

In werkelijkheid, zoals een  bericht van de Washington Post in februari 2014 in forensisch detail blootlegde, toonden peilingsgegevens aan dat minder dan 20% van de demonstranten werd gemotiveerd door “schendingen van de democratie of de dreiging van een dictatuur”, slechts 40-45% van de Oekraïners was vóór van de integratie van de Europese Unie, bleef de binnenkort afgezette president Viktor Janoekovitsj “de populairste politieke figuur in het land”, en geen enkel onderzoek dat tegen die tijd werd uitgevoerd, had ooit een meerderheidssteun voor de opstand aangetoond. 

Een groot deel van de publieke oppositie tegen de omverwerping van de regering kwam voort uit de “anti-Russische retoriek en de iconografie van het West-Oekraïense nationalisme”, die wijdverbreid was onder demonstranten, “die niet goed speelden bij de Oekraïense meerderheid.” In totaal woonde 50% van de Oekraïense bevolking in regio’s die zich “sterk identificeerden met Rusland” en dat al meer dan twee eeuwen hadden gedaan – “bijna allemaal” waren “vervreemd door anti-Russische retoriek en symbolen”.

Deze cruciale feiten waren destijds in het Westen aan het zicht onttrokken en werden in de maanden en jaren na Maidan steeds meer onderdrukt, toen de Oekraïense regering een totale oorlog voerde tegen de inwoners van Donbass – de met bloed bespatte dimensies van die nauwelijks in de media werden genoemd. 

Een eenzijdige en volkomen verwrongen kijk op de gebeurtenissen in Oekraïne blijft tot op de dag van vandaag bestaan, met dank aan Ridgely Walsh en zijn collega’s. Op uiterst zeldzame uitzonderingen na hebben gevestigde nieuwsmedia het conflict gepresenteerd als een David en Goliath-strijd tussen onvermengd goed en kwaad, en hebben ze  ontegensprekelijk uiterst  dubieuze officiële beweringen van Washington en Londen gerapporteerd over de  eindeloze heldenmoed en triomfen van Oekraïne op het slagveld.

In feite komt de overgrote meerderheid van de berichtgeving in de westerse media over het conflict neer op het eenvoudigweg uitspugen van Oekraïense verklaringen, zonder enige poging tot feitencontrole.  

Terugkomend op de FARA-aanvraag, de laatste 20 pagina’s bestaan ​​uit een tabel met bijna 400 introducties voor journalisten en interviews en artikelen die in de media zijn geplaatst, georganiseerd door Ridgely Walsh tussen begin februari en half juli.

Tientallen van deze inzendingen hebben betrekking op de bovengenoemde pilots, waaronder meerdere uitnodigingen voor journalisten voor een privédiner met hen in Washington. Op die top zou een van de piloten volgens Vox openlijk hebben gezegd: “ Ons hoofddoel spreekt voor zich. We ontmoeten media en wetgevers om de wapenstroom naar Oekraïne te duwen.”

De maaltijd was slechts een van de vele stappen in een wervelende tournee door de VS, wat ertoe leidde dat het paar  veel werd geciteerd in de Amerikaanse media, waaronder een  optreden op CNN naast de hondsdolle  pro-oorlogsacteur Sean Penn. 

De eerder genoemde luitenant-kolonel Denis Smazhny, een ” specialist in luchtverdediging” , gaf eind juni ook verschillende  interviews aan verschillende Amerikaanse nieuwsnetwerken, waarin hij smeekte om Kiev straaljagers te geven in plaats van drones, die de VS  eerder hadden afgewezen, vanwege grote zorgen. over gevoelige technologie die in Russische handen is gevallen en het gebruik ervan heeft geleid tot een vijandige tegenreactie vanuit Moskou.

Ter ondersteuning van zijn  smeekbede beweerde Smazhny dat Kiev tot nu toe 500 luchtdoelen en 150 Russische helikopters had vernietigd – een enigszins ongelooflijke bewering, hoewel het een behoorlijke impact lijkt te hebben gehad op de Amerikaanse wetgevers. Op 15 juli keurde het Congres $ 100 miljoen aan financiering goed om Oekraïense piloten te begeleiden bij het bemannen van Amerikaanse F-15 en F-16 straaljagers, ondanks dat het minstens drie maanden duurt voordat piloten zijn opgeleid tot een zelfs ‘basis’ niveau.

Blijkbaar bereiden Washington en Kiev zich inderdaad voor op een zeer lange oorlog. En een enorm leger van lobbyfirma’s staat klaar, bereid en in staat om dat te laten gebeuren, door de media en wetgevende kamers over de hele wereld te overspoelen met bij uitstek verdachte verhalen om onverbiddelijke en steeds groter wordende westerse wapenleveringen naar Kiev te handhaven, ondanks dat de verlenging van de crisis  zorgt voor meer dood en verderf, massale hongersnood in de armste delen van de wereld en mogelijk een wereldwijde financiële ineenstorting.

Delen op sociale media