©  NurPhoto via Getty Images


Doe Zelf Normaal plaatst dagelijks vertaalde artikelen van de in Nederland geblokkeerde Russische nieuwssite Russia Today en andere geblokkeerde (Russische) websites. Doe Zelf Normaal neemt daarmee GEEN standpunt inzake de oorlog in Oekraïne in: Doe Zelf Normaal plaatst dit omdat zij een ferm voorstander en verdediger is van vrije nieuwsgaring, en blokkades van websites in opdracht van de overheid onwettig en een vorm van ernstige censuur vindt.

Doe Zelf Normaal adviseert u een VPN te installeren, zodat u weer ongecensureerd gebruik kunt maken van internet. Wij adviseren ExpressVPN.

Het gebruik van een VPN is volkomen legaal!


Baanbrekend onderzoek heeft een enorm gecoördineerd netwerk online blootgelegd.

Onderzoekers van de Universiteit van Adelaide hebben een baanbrekend artikel gepubliceerd over de activiteiten van botaccounts op Twitter in verband met het conflict in Oekraïne. Deze Australische bevindingen zijn werkelijk onthutsend: van de 5,2 miljoen tweets op het sociale medianetwerk van 23 februari tot 8 maart, werd tussen de 60 en 80% gedeeld door nepaccounts. Bovendien was 90% van die berichten pro-Oekraïne.

Deze accounts hebben met name de hashtags #IStandWithUkraine, #IStandWithZelenskyy en #ISupportUkraine gepusht, en mythes zoals de ‘Ghost of Kiev’, een fictieve Oekraïense gevechtspiloot die naar verluidt binnen enkele uren na de militaire operatie 40 Russische jets heeft neergehaald beginnend.

Significante pieken in activiteit werden geregistreerd op belangrijke punten in de beginfase van de gevechten, zoals de verovering van Cherson door Rusland op 2 maart en de kerncentrale van Zaporozhye op 4 maart.

De geïdentificeerde accounts waren overwegend Engelstalig, waardoor de onderzoekers concludeerden dat deze nepgebruikers probeerden “meer verstoring te veroorzaken in Engelssprekende landen” en “een verscheidenheid aan gebruikersgroepen te beïnvloeden”. Ondanks de grote focus op Engels, gebruikten Oekraïense bots ook de Russische taal om “meer verstoring te veroorzaken” in het land.

De accounts waren succesvol in hun doel om discussies en trends over bepaalde onderwerpen te stimuleren, online discussie op gang te brengen en te vergroten over een aantal onderwerpen, waaronder de vraag of Oekraïners het land zouden moeten ontvluchten. De onderzoekers registreerden “aanzienlijke informatiestromen” van Oekraïense bots naar niet-botaccounts.

Het onderzoek is de eerste analyse van de inhoud van sociale media met betrekking tot het conflict en beslaat een zeer korte periode – slechts twee weken. Het is bijna onvermijdelijk dat het niveau van pro-Kiev-sentiment dat wordt uitgedrukt door gebruikers – zowel trollen als organisch – zelfs verder zal zijn gestegen dan de 90% die in deze periode is geregistreerd. Talloze commentatoren hebben de aandacht gevestigd op de bewapening van Twitter, Facebook en andere ter ondersteuning van de westerse proxy-oorlog in Oekraïne.

Je hoeft maar een paar minuten te besteden aan het scrollen door grote sociale-medianetwerken om een ​​overvloed aan anonieme, recent geregistreerde gebruikers te identificeren die pro-Oekraïne, pro-NAVO en pro-oorlogspropaganda uitpompen en iedereen aanvallen die kritiek heeft op opkomende westerse verhalen. Het is, in de woorden van schrijver Caitlin Johnstone, ‘de meest agressief getrollde oorlog aller tijden’.

RT

Het is echter niet verwonderlijk dat de westerse media – die overweldigend toegewijd blijven om geen enkele negatieve informatie over Oekraïne te publiceren – universeel de geweldige bevindingen van dit academische artikel hebben genegeerd. Je kunt je de algemene dekking alleen voorstellen als de bevindingen gerelateerd waren aan Rusland.

De aarzeling van bedrijfsnieuwszenders om verslag uit te brengen over zaken die niet positief over Kiev uitstralen, is niettemin enigszins begrijpelijk, want in de uiterst zeldzame gevallen dat dit is gebeurd, was de reactie woest.

Zo publiceerde Amnesty International op 4 augustus een rapport over Oekraïense troepen die troepen en wapens baseren in woonwijken, waaronder scholen en ziekenhuizen, die zowel burgers in gevaar brengen als een oorlogsmisdaad vormen. Drie dagen later zond CBS een documentaire uit waaruit blijkt dat slechts 30% van de enorme westerse wapenzendingen naar Kiev daadwerkelijk de frontlinie bereiken, terwijl de rest verdwijnt of op de zwarte markt wordt verkocht. 

Dat was de opruiende reactie op deze berichten op sociale media. Amnesty werd met succes gedwongen om zich te verontschuldigen voor elke de woede en onrust die de onthullingen veroorzaakten – CBS ging nog een stap verder en haalde zijn documentaire van het web. De academische studie zou geneigd zijn te suggereren dat een groot deel van deze tegenaanval in feite te wijten was aan geautomatiseerde accounts, en opzettelijk bedoeld was om de valse indruk te wekken dat veroordeling van beide organisaties alomtegenwoordig was.

De paper van de University of Adelaide roept ook duidelijke vragen op over de ware aard van iets dat NAFO wordt genoemd – de ‘North Atlantic Fellas Organization’ – dat een leidende kracht was in de online tegenaanval tegen Amnesty en CBS. De NAFO heeft een geschiedenis van het lastigvallen van pro-Russische stemmen en massale rapportageaccounts totdat ze tijdelijk of permanent worden geschorst. Veel prominente functionarissen hebben de groep geprezen en het heeft positieve berichten gekregen in The Economist, Politico en de Washington Post. 

Zoals zo vaak het geval is, zijn dubieuze tactieken en gedragingen waarvan Rusland alom wordt beschuldigd, niet langer schurkachtig als westerse landen en hun bondgenoten het doen. Je zou je redelijkerwijs kunnen afvragen of de hele controverse in de reguliere media over Kremlin-bots op sociale media slechts een rookgordijn was voor veel grotere en effectievere operaties veel dichter bij huis.


Naschrift DZN Media

Het Australiscvhe onderzoek laat zien dat de westerse propaganda zich niet beperkt tot de reguliere media, maar d.m.v. nepaccounts alomtegenwoordig is op Twitter. Zo maakt het westen zich schuldig aan datgene waar zij Rusland van beschuldigen: een propaganda-oorlog die uiteraard allesbehalve objectief is en de publieke opinie op agressieve wijze tracht te beïnvloeden. Precies om die reden is de Russische website Russia Today, waar bovenstaand artikel in verscheen, in de EU verboden en geblokkeerd.

Bovenstaand artikel en alle andere artikelen van RT door DZN geplaatst, tonen aan waarom de EU niet wil dat u de artikelen van RT leest.

Het is de ervaring van DZN Media dat de artikelen van RT zorgvuldig zijn en voorzien van waak westerse (!) bronnen. Dat geldt ook voor bovenstaand artikel: de link naar het Australische (!) onderzoek staat gewoon vermeld.

Delen op sociale media