UPDATE 10 MEI 17:54

Vandaag hebben meerdere cliënten van internetbank N26 aangifte gedaan tegen de bank wegens verduistering. Dat laten zij weten aan DZN.

Eerder schreven wij over duizenden cliënten die hun saldo’s door deze bank geconfisqueerd zagen worden, volgens de bank omdat er ‘onregelmatigheden’ zouden hebben plaats gevonden op de rekeningen.

In april gaf de bank toe grove fouten te hebben gemaakt en bood directeur Tayenthal zijn excuses aan.

Maximilian Tayenthal, Co-founder & co-CEO N26

N26 is echter gewoon doorgegaan met de kwalijke praktijken. Ook in Nederland zijn duizenden rekeninghouders getroffen, ook nog na de excuses van Tayenthal. Een deel is nu daadwerkelijk overgegaan tot aangifte. Tevens hebben zij een advocaat in de arm genomen en eisen zei binnen 24 uur het saldo op hun inmiddels opgeheven rekeningen terug.

Ook geven zij aan hun advocaat opdracht te hebben gegeven melding te doen bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM), De Nederlandse Bank (DNB) en de Europese Centrale bank (ECB).

N26 presteerde het om deze mensen afgelopen maandag een notificatie in hun applicatie te sturen waarin hun banksaldo op €0,00 stond. Vervolgens werd hun account opgeheven.

De zakenwebsite Business Insider meldt het volgende:

Meer dan 100 klanten van N26, een van Europa’s grootste online banken, zeggen dat hun rekeningen plotseling werden gesloten – en sommigen hebben hun geld niet terug gekregen

De N26-accounts van Karolina Uskure en Konstantin Bogatyrev werden op 14 april gesloten.

  • Meer dan 100 N26-bankklanten, waaronder een Oekraïense vluchteling, zeggen dat hun rekeningen in april plotseling werden stopgezet.
  • De door de online bank bevestigde rekeningen waren “ten onrechte gesloten”, maar zeiden dat het werkt aan het uitrollen van een technische oplossing.
  • Sommige klanten die door Insider zijn geïnterviewd, wachten weken later nog steeds op een teruggave van maar liefst € 15.000 ($ 15.900).

Meer dan 100 klanten van N26, een van Europa’s grootste online banken , hebben geen toegang gekregen tot hun spaargeld nadat hun rekeningen plotseling zonder waarschuwing werden geblokkeerd.

Klanten deelden hun nood online nadat N26 op 14 april hun rekeningen had gesloten als onderdeel van fraudebestrijdingsmaatregelen die verkeerd gingen.

Insider interviewde 12 klanten, waaronder een Oekraïense vluchteling die onmiddellijk de toegang tot $ 15.900 (€ 15.000) verloor na ontvangst van een e-mail.

Ze vertelden Insider dat ze “geschokt” waren en het gevoel hadden dat ze werden gestraft” voor iets dat ze niet hadden gedaan.

Een van hen zei dat ze geen appartement kon kopen nadat ze haar rekening was kwijtgeraakt. Anderen konden hun telefoon- en elektriciteitsrekening niet betalen. Een ander zei dat ze online banken niet meer zouden vertrouwen .

N26 postte een verklaring op LinkedIn dat een aantal accounts “ten onrechte” waren gesloten als gevolg van nieuwe maatregelen om fraude te voorkomen .

De digitale bank, opgericht in 2013, kondigde vorig jaar aan zich terug te trekken uit de VS en zei dat het zijn aandacht zou heroriënteren op Europa.

De N26- klanten met wie Insider sprak, waren verspreid over Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk, Ierland, Letland en Roemenië.

Ze zeiden dat ze slechte communicatie van het bedrijf en onvoldoende klantenondersteuning hadden ervaren. Op het moment van schrijven was geen van hun accounts hersteld.

Tien van de klanten hebben al 21 dagen geen toegang tot het geld op hun rekeningen. Twee hebben hun geld ontvangen.

Hier zijn enkele van hun verhalen.

‘Ik vluchtte uit Oekraïne en verloor toen mijn spaargeld’

De Oekraïense vluchteling Anya Shamaieva vluchtte drie weken geleden met haar moeder en hond naar Roemenië om te ontsnappen aan de oorlog in haar land.

Een week later ontving ze een e-mail waarin stond dat haar N26-account was geblokkeerd.

Ze had zo’n 15.000 op haar rekening staan. “Ik dacht dat ik na mijn ontheemding in orde zou zijn omdat ik spaargeld heb”, zei ze.

Shamaieva was “geschokt” en maakte een video om haar ervaring te documenteren, die werd gedeeld op TikTok en LinkedIn .

Ze zegt dat ze door N26 is gevraagd om te bewijzen dat het geld van haar was.

“Ik heb uitgelegd dat ik ontheemd ben, dus het kan moeilijk te bewijzen zijn omdat ik niets bij me heb. Ik kan niet naar het belastingkantoor in Kiev en opnieuw mijn leven riskeren omdat N26 heeft besloten mijn rekening te sluiten, ” ze zei.

Shamaieva wacht nog steeds op haar geld terug, ondanks dat haar werd verteld dat haar zaak “in wezen is opgelost” door Alexander Weber, de Chief Growth Officer van N26, in een privébericht op LinkedIn op 23 april, zo blijkt uit screenshots.

‘Als ik mijn geld terug krijg, gebruik ik een kluis’

Op 22 maart probeerde Matija Tratar zijn telefoonrekening te betalen en ontdekte dat zijn betaling werd geweigerd.

Tratar, een student in Spanje, zei dat hij “in paniek raakte” en meer dan 45 keer probeerde contact op te nemen met N26. Tratar zei dat hem was verteld dat zijn account was geblokkeerd vanwege een gerandomiseerde nalevingscontrole en toen hij om meer informatie vroeg, zei de klantagent in een livechat dat ze niets meer te delen hadden en sloot de chat meerdere keren, ondanks dat hij hen vroeg om dat niet te doen .

“Ik werd verdrietig en emotioneel en smeekte de medewerker van de klantenservice om de livechat niet te sluiten en gewoon naar me te luisteren”, zei hij.

“Voordien had ik geen problemen met N26, maar dit onthulde een donkere kant van de bank. Ik ga nooit meer een online bank gebruiken”, zei hij.

N26-klant Nikita Serdiuk zei dat hij niet op reis kon naar het buitenland omdat zijn account was gesloten

Een blogpost op de website van N26 zegt dat wanneer het accounts blokkeert, de klantenserviceteams geen informatie mogen delen met de accounthouder, om te voorkomen dat criminelen worden “getipt” dat ze mogelijk worden onderzocht.

Nikita Serdiuk is een front-end ontwikkelaar uit Ierland, wiens account ook werd gesloten. “Ik kan de mensen die van mij afhankelijk zijn niet langer steunen”, zei hij. Serdiuk zei dat hij als gevolg van de sluiting zijn elektriciteitsrekening niet kon betalen of een reis naar Frankrijk kon maken die hij had gepland.

Het verliezen van zijn rekening zal de manier waarop hij met geld omgaat veranderen, zei hij: “Als ik mijn geld terug krijg, zal ik een kluis gebruiken omdat ik Europese banken niet meer vertrouw.”

‘Ik verloor het appartement dat ik aan het kopen was’

Karoliina Uskure was niet in staat om een appartement te kopen als gevolg van de sluiting van haar account

“Het is een zeer pijnlijke situatie en het voelt alsof ik gestraft word voor iets wat ik niet heb gedaan”, zegt Karolina Uskure, een softwareontwikkelaar uit Letland.

Ze zei dat ze het proces van het kopen van een appartement niet kon afronden nadat haar N26-account was gesloten en ze geen toegang had tot haar geld.

“Ik heb €3.000 vooruitbetaald voor de flat en ben dat kwijtgeraakt omdat ik de laatste termijn niet kon betalen”, vertelde ze aan Insider, eraan toevoegend dat “ik hard aan het werk was en lange tijd had gespaard.”

‘Ik had geen andere bankrekening’

Konstantin Bogatyrev gebruikte N26 als zijn primaire account en had geen toegang tot zijn geld.

De Russische promovendus Konstantin Bogatyrev studeerde in Milaan toen hij erachter kwam dat zijn account werd beëindigd. Hij had op dat moment geen andere bankrekening.

“Deze gebeurtenis ten tijde van de Russische invasie in Oekraïne zorgt voor extra complicaties”, zei hij, en hij legde uit dat hij vanwege zijn nationaliteit moeite heeft gehad om een nieuwe rekening bij andere banken te openen. “Het is gewoon deprimerend om zo behandeld te worden”, voegde hij eraan toe.

Online banken staan onder druk

Het is niet de eerste keer dat N26 onder de loep wordt genomen.

De bank kreeg van de Duitse financiële toezichthouder Bafin een boete van 4,25 miljoen euro wegens vertraagde antiwitwasrapportage in september 2021, en Reuters meldde dat vier N26- managers in februari door officieren van justitie werden onderzocht op frauduleuze rekeningen.

In maart verbood de Bank van Italië N26 om nieuwe klanten in het land aan te nemen totdat ze haar antiwitwasmaatregelen verscherpte.

De neobank zei in een blogpost dat het financiële misdaad probeert te stoppen met maatregelen als “geautomatiseerde systemen, gespecialiseerde teams en machine learning”.

Volgens Gary Prince, een antiwitwasexpert en chief strategy officer van SimplyPayMe , kan het gebruikelijk zijn dat digitale banken rekeningen sluiten om “voorzichtig te zijn” omdat ze te maken hebben met regelgevende druk om fraude te voorkomen .

“De grootste moeilijkheid is dat het soms mis kan gaan. Online banken staan onder druk om beslissingen te nemen en moeten een dunne lijn bewandelen”, aldus Prince.

N26 vertelde Insider dat het bezig is contact op te nemen met getroffen klanten en rekeningsaldi terug te betalen en zei dat het de maatregel die tot de fout leidde, heeft “gerectificeerd”.

“Accountsluitingen bij N26 zijn normaal gesproken permanent, maar N26 werkt ook aan de uitrol van een technische oplossing waarmee we klanten van wie de accounts ten onrechte zijn gesloten, de mogelijkheid kunnen bieden om hun account opnieuw te activeren”, aldus het bedrijf.

DZN houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen in deze zaak.


DZN professionaliseert en wordt onderdeel van DZN Media! Waardeer je onze journalistiek? Steun ons dan met een donatie!

Delen op sociale media