Een nieuwe campagne van Google’s organisatie voor gedragstechnologie, Jigsaw, heeft tot doel schadelijke beweringen over Oekraïense vluchtelingen te ‘ prebunken ‘, gericht op doelgroepen in Polen, Slowakije en de Tsjechische Republiek met videoclips die zijn ontworpen om hen voor te lichten over de soorten psychologische manipulatie die de verspreiders van desinformatie tegen hen zouden kunnen inzetten.

Gebaseerd op de ‘inentingstheorie’ en de logica achter vaccinatie – waarbij iemand wordt blootgesteld aan een virus, of in dit geval iemand blootstelt aan kennis over verkeerde informatie – is het doel van de campagne om de afweer van mensen tegen valse informatie te versterken.

” Als je mensen vertelt wat waar en onwaar is, zullen veel mensen de beweringen betwisten, maar wat je kunt voorspellen zijn de technieken die zullen worden gebruikt bij het verspreiden van verkeerde informatie, zoals met de Oekraïense crisis “, zei Jon Roozenbeek, de hoofdauteur van een studie van het onderzoek achter de campagne van Jigsaw, in een interview voor Reuters.

Het einddoel is om het publiek ‘weerbaar‘ te maken tegen anti-vluchtelingenverhalen. Polen werd gekozen als testgebied vanwege het grote aantal Oekraïense migranten – sinds februari zijn er zo’n 1,5 miljoen het land binnengekomen, en de stad Warschau zag haar bevolking met 15% stijgen als gevolg van de toestroom van vluchtelingen – terwijl de andere twee landen werden geselecteerd om een ​​algemeen idee te geven van hoe de rest van Europa zou kunnen reageren, aldus Jigsaw hoofd onderzoek Beth Goldberg.

De clips van 90 seconden zijn bedacht door psychologen van de universiteiten van Cambridge en Bristol en draaien een maand lang in advertentieruimtes op Facebook, Twitter, TikTok en YouTube. Ze maken deel uit van een grotere campagne door NGO’s, factcheckers, academici en ‘desinformatie-experts ‘.

De strijd tegen desinformatie behandelen als een volksgezondheidscrisis is populair geworden sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus in 2020, waarbij VN-agentschappen van UNESCO tot de Wereldgezondheidsorganisatie zelf het publiek waarschuwden om na te denken voordat ze twijfelachtig materiaal deelden, opdat ze niet ongewild ‘superspreaders’ zouden worden van een “infodemie. 

Ook hier weer wordt duidelijk dat social-media-platformen aan de leiband van de EU en de VS lopen. Eerder deze week schreven wij al over de algoritmes die Google in haar platform YouTube gebruikt om negatieve berichtgeving over Oekraïne tegen te gaan.

Het zet ook grote vraagtekens bij uitspraken van zogenaamde ‘onafhankelijke’ rechters in o.a. Nederland, waar accounthouders van o.a. LinkedIn en YouTube bezwaar maakten tegen verwijdering van hun account wegens ‘desinformatie’. Rechters vonnisten tegen de accounthouders, omdat de platformen privébedrijven zijn die zelf mogen bepalen wat voor informatie ze op hun platform toelaten. Nu duidelijk wordt dat de social-media-platformen in opdracht van de overheid handelen werpt dat een geheel ander licht op de zaak. De overheid maakt zich schuldig aan vergaande censuur, en verplicht privébedrijven daaraan mee te werken.

Het feit dat Google gedragstechnologie inzet laat zien dat het bedrijf bereid is ver te gaan in de manipulatie van de gebruikers van haar platformen. Ook is het duidelijk dat overheden, waaronder ook de Nederlandse overheid, d.m.v. deze technologie haar eigen burgers manipuleert. Rechters kunnen met goed fatsoen geen beroep meer doen op de ‘vrijheid’ van privébedrijven bij het vonnissen tegen accounthouders nu duidelijk is geworden dat de platformen in opdracht van de overheid handelen.

Dat burgers wereldwijd door hun eigen overheid worden gemanipuleerd was al duidelijk tijdens de coronacrisis, waar een angstgolf over de burgers werd uitgestort teneinde de vaccins aan de man te kunnen brengen en lockdowns te rechtvaardigen. Toen werd ‘desinformatie’ nog ‘gedebunked’, nu gaat men over op ‘prebunken’, zodat men burgers ‘desinformatie’ op voorhand ‘herkennen’, en alleen nog het narratief van de overheid geloven. Met de asielcrissi, de energiecrisis en de oorlog in Oekraïne bereiden de overhdeden van de EU zich voor een golf van propaganda over haar burgers uit te storten, nu met behulp van ‘gedragstechnologie’ van Google.

Het is hersenspoeling in optima-forma.

Delen op sociale media