• Een groep van 26 activistische organisaties en ngo’s ondertekenden een brief aan bedrijven die adverteren op Twitter en waarschuwden hen om hun advertenties terug te trekken wanneer Elon Musk volledige vrijheid van meninsuiting op twitter invoert
  • Musk heeft gezworen de ‘censuur’ van Twitter op te heffen: critici vrezen dat hij vrij spel zal geven aan degenen die aanzetten tot haat en gevaarlijke wetenschappelijke theorieën
  • De briefschrijvers zeiden dat Musk ‘ons informatie-ecosysteem verder zal vergiftigen en een directe bedreiging zal vormen voor de openbare veiligheid’
  • Ze schreven: ‘Twitter dreigt een beerput van verkeerde informatie te worden, met jouw merk of bedrijf eraan vast’
  • Musk antwoordde dat hij wilde weten wie er achter de 26 groepen zat die de brief ondertekenden, en merkte op: ‘Zonlicht is het beste ontsmettingsmiddel’ 

Enkele van de meest spraakmakende liberale figuren hebben de handen ineen geslagen om adverteerders aan te moedigen Twitter te boycotten als Elon Musk zijn beloofde beleid van volledige ‘vrijheid van meningsuiting’ invoert.

Zesentwintig NGO’s en belangengroepen ondertekenden een brief waarin ze hun bezorgdheid uitten over het plan van de rijkste man ter wereld.

Musk reageerde zelf op de brief met de vraag wie ze financierde: het antwoord was een assortiment van ‘dark money groups’ zoals de Open Society Foundation van George Soros; NGO’s opgericht door voormalige stafleden van de regering Clinton en Obama; rijke Democratische donoren en hun familiestichtingen, vakbonden en de regeringen van diverse Europese landen. 

‘De overname van Twitter door Elon Musk zal ons informatie-ecosysteem verder vergiftigen en een directe bedreiging vormen voor de openbare veiligheid, vooral onder degenen die al het meest kwetsbaar en gemarginaliseerd zijn’, schreven ze.

Ze waarschuwden dat advertenties op Twitter hun bedrijf ‘risico zou laten lopen om geassocieerd te worden met een platform dat haat, extremisme, verkeerde informatie over gezondheid en complottheoretici versterkt’. 

De auteurs vervolgden: ‘Onder het management van Musk loopt Twitter het risico een beerput van verkeerde informatie te worden, met jouw merk erbij, en ons informatie-ecosysteem te vervuilen in een tijd waarin het vertrouwen in instellingen en nieuwsmedia al op een historisch dieptepunt is. 

‘Uw advertentiedollars kunnen Musks ijdelheidsproject financieren of hem ter verantwoording roepen. We roepen je op om van Musk te eisen dat hij deze basisnormen van vertrouwen en veiligheid van de gemeenschap handhaaft, en om je advertenties van Twitter te halen als dat niet zo is.’

Sinds Nazi-Duitsland volledige censuur aan de media oplegde is de censuur nog nooit zo openlijk en massaal door overheden en invloedrijke mensen uit de elite bepleit en daadwerkelijk ingevoerd.

Zoals wij eerder schreven worden de sociale-media-platforms door de overheden gedwongen mee te werken aan deze censuur. Nu Elon Musk dreigt volledige vrijheid van meningsuiting op Twitter in te voeren, wordt er alles aan gedaan hem te dwingen de censuur op Twitter in stand te houden. De oproep tot een boycot van Twitter indien Musk zijn plannen doorzet is een ordinaire en brutale vorm van chantage.

Delen op sociale media