Staatssecretaris van Huffelen tegen de BPOC2020: de Russische websites zijn geblokkeerd omdat ze kritiek op ons hebben.

Op 1 maart jl. besloot de EU om meerdere Russische websites te blokkeren wegens ‘destabilisering en propaganda richting de EU en haar lidstaten’.

Dit was voor de Buitenparlementaire Onderzoekscommissie (BPOC2020) onaanvaardbaar.

Zij schreef daarover:

I.v.m. de blokkering in opdracht van de overheid van meerdere Russische nieuwswebsites heeft de BPOC2020 besloten juridische stappen te ondernemen. Het gaat niet specifiek om de geblokkeerde websites, maar om het principe van het recht op vrije meningsuiting en vrije nieuwsgaring. Nu blokkeert de overheid de Russische websites. Dit opent echter de weg naar blokkering van alle websites met de overheid onwelgevallige content. 

Op 15 april jl. stuurde de advocaat van de BPOC2020 een brief aan staatssecretaris van Huffelen waarin hij opheldering vraagt.

Op 16 mei ontving de advocaat antwoord.

Op alle 4 de vragen die onze advocaat stelde kwam hetzelfde antwoord:

Zolang de Russische Federatie via de geblokkeerde websites ‘een systematische internationale campagne voert waarbij de media worden gemanipuleerd en feiten verdraaid om haar strategie van destabilisering van haar buurlanden, en van de Unie en de lidstaten van de Unie te ondersteunen zullen de websites geblokkeerd blijven.

Op de vraag van de advocaat naar bewijzen en bronnen waaruit blijkt dat er onder financiering van de Russische Federatie ‘destabilisering en propaganda’ wordt bedreven wordt geen antwoord gegeven, maar terugverwezen naar bovenstaand antwoord.

De BPOC2020 reageert in haar nieuwsflits van 19 mei:

De nieuwsflits van BPOC2020

Verordening

Tevens wordt in alle antwoorden verwezen naar de ‘Verordening (EU) 2022/350 en Besluit (GBVB) 2022/351 van de Raad.

Op basis van deze verordeningen kunnen alle websites en nieuwsbronnen die in de ogen van de EU ‘propaganda tegen de EU en haar lidstaten’ bedrijven worden geblokkeerd. Dit opent de weg naar willekeur. Tot nu toe heeft niemand de gang naar de rechter ondernomen, hoewel de NVJ en Bitsoffreedom wel hun afkeuring hebben uitgesproken.

De wet die al die providers en platformen dwingt om de toegang tot Russische staatsmedia te blokkeren is als een decreet op tafel gelegd. (Bitsoffreedom)

en:

Propaganda maak je niet monddood met censuur, persvrijheid wel.

Decreten

Het komt erop neer dat de EU kan regeren middels decreten. Ze stelt een verordening op waaraan de aangesloten lidstaten zich hebben te houden. Zonder enige democratische controle wordt de vrijheid van nieuwsgaring en daarmee de vrijheid van meningsuiting beperkt. Je kunt je immers geen goede mening vormen wanneer je geen toegang hebt tot alle informatie.

De EU en haar lidstaten zijn blijkbaar bang dat haar burgers te kritisch gaan kijken naar de EU. Kritiek door media op de EU is met deze verordeningen onmogelijk geworden. Met deze verordening in de hand kunnen alle websites en media die voldoen aan het subjectieve ‘propaganda tegen en destabilisering van de EU en haar lidstaten’ worden geblokkeerd en zelfs verboden.

Mainstreammedia

Intussen verscheen vandaag een artikel in het AD waarin de Russische televisie van propaganda wordt beschuldigd: ‘De uitgekiende propaganda op de ‘zombiebox’ heeft de bevolking langzaam maar zeker gekneed tot kritiekloze volgelingen van de president’, aldus het AD. Zij plaatst daar een foto bij van een incident waarbij redacteur Marina Ovsyannikova tijdens een live nieuwsuitzending een bord omhoog houdt met de tekst: ‘Stop de oorlog. Geloof de propaganda niet. Ze liegen hier tegen u.’

Screenshot

Tarik Z

Wanneer de actie van Marina Ovsyannikova bewijs is van propaganda is het AD waarschijnlijk de aktie van Tarik Z. vergeten. Op 29 januari 2015 drong hij het NOS-gebouw binnen met wat achteraf een nepwapen bleek te zijn. Hij eiste zendtijd waarin hij de kijker attent wilde maken op nepnieuws en propaganda door de NOS.

De man werd door de media als ‘geestesziek’ en ‘verward’ afgeschilderd. De actie van de Russische redacteur Marina wordt echter toegejuicht in de media. Superlatieven schieten tekort om haar te prijzen voor haar ‘moedige daad’.

DPG Media

Hoewel het af te keuren is om mensen met een (nep)wapen te bedreigen, kun je je afvragen of Tarik Z. geen punt had. De mainstreammedia toont zich al jaren een spreekbuis van de overheid. Het allergrootste deel van de media is in handen van DPG-Media. Zij voeren naar eigen zeggen ‘meer dan 80 merken’. Hoe onafhankelijk denkt u dat de bij DPG aangesloten ‘merken’ zijn wanneer één bedrijf daar de scepter zwaait? Vergelijk de berichten op NU.nl, het AD, in de Volkskrant, Trouw, Het Parool, de Stentor, Tubantia, de Gelderlander, het ED, Brabants Dagblad, BN DeStem en de PZC, en u ziet een homogeniteit die niet toevallig kan zijn: de berichten zijn vaak letterlijk hetzelfde of ventileren een zelfde mening.

NOS

De NOS wordt gefinancierd uit belastinggeld en is daarmee een staatsomroep. De NOS verschilt in niets van de Russische staatsmedia. De berichtgeving is nauwelijks kritisch. Tijdens de coronacrisis volgde de NOS  kritiekloos het beleid van de overheid. Ook de berichtgeving over de Oekraïense oorlog is eenzijdig en propageert vol vuur de standpunten van de EU en de VS. Op de blokkering van de Russische websites heeft de NOS geen enkele kritiek.

De BPOC2020 beraadt zich op verdere stappen, en zoekt daarbij de samenwerking met andere partijen die zich inzetten voor persvrijheid en vrijheid op internet.


DZN professionaliseert en wordt onderdeel van DZN Media! Waardeer je onze journalistiek? Steun ons dan met een donatie!

Delen op sociale media