Het coronabeleid heeft zijn sporen nagelaten in de Nederlandse en Europese economie. Hele sectoren zijn niet meer in staat financieel het hoofd boven water te houden, of kampen met enorme personeelstekorten.

Schiphol

Schiphol, het voormalig paradepaardje van Nederland, is niet meer in staat het vliegverkeer in goede banen te leiden vanwege personeelstekorten. Volgens de PvdA moeten vluchten binnen Europa dan maar afgeschaft worden. De trein is volgens deze partij ‘een prima alternatief’.

NS – Treinverkeer

Dat alternatief kampt echter ook met personeelstekorten. Prorail laat weten dat zij

‘meerdere keren (heeft) moeten besluiten minder treinen te laten rijden dan de gebruikelijke dienstregeling. Eén van de redenen daarvoor is een tekort aan personeel op onze verkeersleidingsposten’.

Ook de NS zelf heeft last van de krappe arbeidsmarkt. Op haar website meldt zij dat er daardoor minder treinen rijden.

Auto

Ook de auto is steeds minder een alternatief: door de exorbitante benzineprijzen is de gewone man nog nauwelijks in staat het woon-werkverkeer te bekostigen, laat staan uitstapjes met het gezin. Milieu-Centraal heeft daarom een actie bedacht: #geendruppelbenzine.

Milieu Centraal schrijft op haar website:

‘Tijdens de campagne #geendruppelbenzine dagen wij jou uit om dit eens te proberen. Zoals je tijdens Dry January in januari geen druppel alcohol drinkt, daagt #geendruppelbenzine je uit om van 6 juni tot 1 juli de auto te laten staan’.

Horeca

De horeca was in eerste instantie blij weer open te kunnen. Maar ook deze sector kan nauwelijks het tijdens de coronacrisis weggestuurde personeel overhalen weer terug te komen. Het gevolg: minder omzet en winst. Sommige horecabedrijfjes hebben de deuren zelfs moeten sluiten wegens personeelsgebrek. Volgens het CBS zijn in de horeca de meeste vacatures te vinden.

Energieprijzen

En dan hebben we de energieprijzen nog niet eens genoemd. Vooral de horeca heeft daar last van. Maar ook de ‘gewone’ consument staat het water inmiddels aan de lippen. In februari lagen de energieprijzen gemiddeld 86 procent hoger dan in het jaar daarvoor.

Oorzaken

Volgens de NOS is het allemaal te wijten aan ‘Russische agressie’. Niemand heeft de regering echter gedwongen de import van Russische olie en gas te stoppen: dat is een besluit dat Nederland in samenspraak met de EU genomen heeft, en nu de inflatie tot recordhoogte opjaagt.

Ook de personeelstekorten zijn de sectoren niet aan te wrijven.

Wanneer we kijken wat er werkelijk gebeurd is zien we een geheel ander patroon.

Tijdens de coronacrisis heeft de regering vol ingezet op het beperken van fysieke contacten. De horeca werd gesloten, leerlingen kregen online les, we moesten zoveel mogelijk thuis werken, het openbaar schroefde het aantal bussen treinen terug. Als gevolg daarvan waren horecaondernemers gedwongen tijdelijke contracten niet te verlengen. Omdat het gros van het horecapersoneel zo’n tijdelijk contract heeft, staan deze ondernemers nu met lege handen.  

De NS en de busmaatschappijen reageerden hetzelfde: tijdelijk personeel en uitzendkrachten werden naar huis gestuurd omdat er geen werk meer voor hen was. Ook Schiphol en haar toeleveranciers van personeel stuurden tijdelijke krachten en uitzendkrachten naar huis. Vliegen was immers een doodzonde tijdens de coronacrisis. Ook sloten veel landen de grenzen voor (ongevaccineerde) reizigers.

Om dan nu Schiphol aan de schandpaal te nagelen, en daar Kamervragen over te stellen is uiterst hypocriet: bijna de gehele oppositie, inclusief degenen die nu kritiek op Schiphol hebben, stemden tijdens de crisis voor het onnodig destructieve beleid van de regering. Een beleid wat een totale neergang en recessie van de economie heeft veroorzaakt. Het desastreuze beleid t.a.v. de Oekraïnecrisis komt daar nu nog bij. Juist nu de horeca en de toerismesector weer opveren, geeft de regering hen de genadeklap met de stop op de import van Russische olie en gas, en de hoogste energieprijzen ooit die daar het gevolg van zijn.

Wat is hiervan de bedoeling?

Het is duidelijk waar de overheid op inzet: de burgers moeten thuisblijven, en alles via het door de overheid gemonitorde internet doen. Reisbewegingen moeten worden beperkt. Eerst heeft de regering middels onnodige lockdowns de toerismesector en horeca gesloopt. Het openbaar vervoer is gedecimeerd, want reizen mocht niet. De auto is vanwege de hoge brandstofprijzen ook niet meer te doen. Gebruikte auto’s zijn onbetaalbaar, omdat nieuw auto’s haast niet meer te leveren zijn vanwege een kunstmatig gebrek aan computerchips.

Tijdens de lockdowns bleek dat de bugers zich alles laten welgevallen. De media floot en fluit het overheidsdeuntje mee.

De Nederlandse bevolking laat zich braaf als lemmingen naar de afgrond voeren. De verantwoordelijken blijven op hun post. Intussen klaagt viroloog Marion Koopmans, angstaanjager nummer 1 tijdens de coronacrisis, dat ze wegens veiligheidsredenen niet naar Oerol op Terschelling kan.

Hoe zou dat nou komen?

Delen op sociale media