Column van Pieter Kuit.

Marc van Ranst was te gast bij het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer. Het rondetafelgesprek is bedacht om lieden als de Belgische staatspropagandaviroloog van Ranst een piepklein podium te bieden. Nu is wat mij betreft elk podium wat je deze Belgische bierdrinker geeft te groot.

Wanneer je een viroloog uitnodigt zou je toch verwachten dat hij over virussen komt praten, in dit geval het coronavirus. Maar Marc heeft overal verstand van, vooral van fakenews. Dat zie je gelijk wanneer je zijn Twittertijdlijn bekijkt.

Volgens Marc is de vrijheid van meningsuiting belangrijk. Maar wanneer er op een (computer)scherm iets verschijnt wat niet in lijn is met de mening van Marc, zouden mensen dat zomaar kunnen gaan geloven. En daar doen we in Nederland te weinig tegen.

Marc aan de ronde tafel: een fragment

Die Marc. Wat een kerel. Op de Belgische universiteiten gaat virologie hand in hand met mediatraining. Dus dit advies van de immer Twitterende Belgische mediaspecialist moeten we serieus nemen. Het verhaal gaat dat hij ook verstand heeft van Russen. Het zou me niets verbazen dat op zijn advies Russia Today is geblokkeerd. Een lockdown voor websites. Om de onwetende burger te beschermen. Dit keer tegen ‘gevaarlijke’ Russen i.p.v. ‘gevaarlijke’ virussen. Dat is bijna hetzelfde, dat zie je zo. Gevaarlijk nieuws kost mensenlevens zegt van Ranst, en een lockdown redt altijd levens! Zo is Marc elke dag levensreddend bezig.

Zelf bestrijdt hij fakenews door 24 uur per dag met wappies te discussiëren op Twitter. In het echt met wappies discussiëren wordt moeilijker. Laatst stond hij heel stoer in het Algemeen Dagblad. ‘Als een wappie-organisatie me vraagt om te komen spreken doe ik dat’, sprak hij, terwijl hij vol bravoure, armen over elkaar en bril op het voorhoofd in de camera keek.

Ik zou hier graag de betreffende foto die bij het artikel staat plaatsen. Dat doe ik maar niet. Want op die foto zit copyright. Marc is namelijk nooit te beroerd om zijn criticasters in de rug aan te vallen door bijvoorbeeld de rechthebbende van de foto in te lichten dat ik deze gebruikt heb. Zo is hij dan ook wel weer. Stijden met open vizier heeft Marc een broertje dood aan.

Het AD is even belangrijk als dat rondetafelgesprek, en er wordt evenveel onzin in gedelibereerd. Echt iets voor Marc dus. Maar toen hij vervolgens door ondergetekende wappie werd uitgenodigd om te komen spreken, putte hij zich uit in stoere taal om de uitnodiging van deze wappie af te kunnen slaan. Nu ben ik lang niet zo gevaarlijk als Jürgen Conings, die Belgische militair die naar verluidt met een raketwerper naar Marc op zoek was. Om Marc te kunnen vellen heb je namelijk minimaal zo’n raketwerper nodig. Ik zou bovendien niet weten waar ik een raketwerper kan krijgen, dus hij had gerust kunnen komen.

Maar laten we afsluiten met een positieve noot: wanneer je Marc ziet denk je aan Belgisch bier. Laat ik niet zo flauw zijn over patat te beginnen, dat zou stigmatiserend zijn. Met welk Belgisch biertje is Marc het best te vergelijken?

Ik ben op onderzoek gegaan. Nu moet je niet alles geloven wat op een computerscherm staat zegt Marc, maar de website waar ik de top 10 van Belgische bieren aantrof oogt vrij onschuldig. Ik kreeg er dorst van. Het is een soort marketing voor bieren. Zoals Marc een marketeer voor virussen, mondkapjes, lockdowns en 1,5 meter afstand is. Al krijg ik daar nooit zin in.

Ik heb een Top 5 gemaakt: ik heb naar de combinatie van namen en beschrijvingen gekeken, en daar de plaats op gebaseerd.

Plaats 1

Qua naam past voor mij de Pauwel Kwak het best bij Marc. Wanneer ik Marc zie, denk ik ‘Kwak’. Ik weet niet hoe dat komt. Misschien omdat het zo dik uit de mond rolt: kwak. Probeer het maar eens.

De beschrijving past niet bij Marc: ik associeer Marc niet met ‘sinaasappelachtige fruitigheid’. Bestel je een Kwak, dan lever je een schoen in als borg voor het koetsiersglas. Je herkent een café dat Kwak schenkt dan ook aan een speciale schoenenmand aan het plafond. Nu weet ik gelijk waarom Marc vandaag zo hobbelde. Breng dat glas even terug Marc.

Plaats 2

Dan de Chimay Blauw. Een goede tweede plaats v.w.b. de naam. Het kan aan mij liggen, maar die neus van Marc heeft altijd een blauwe gloed. De beschrijving past wederom niet: erg ‘subtiel’ kan je Marc niet noemen.

Plaats 3

De ‘Gevaarlijke Duvel’ is qua naam een waardige derde. Zijn adviezen kan je niet bepaald veilig noemen: wanneer Marc op Twitter die mond onder zijn blauwe neus opentrekt zetten de wappies het massaal op een lopen. De beschrijving spreekt van ‘krachtig, smaakvol en toegankelijk’. Krachtig is Marc wel, dat zie je zo. Smaakvol weet ik nog zo net niet: zo’n eeuwige mondkap getuigt volgens mij niet van goede smaak. Toegankelijk? Hij heeft altijd zijn armen over de imposante buik gekruist. Volgens psychologen getuigt dat van ontoegankelijkheid.

Plaats 4

De Rochefort 10. De naam kom ik niet goed uit. Zegt me niets. Nu zegt Marc ook niets zinnigs, maar dat terzijde. Roquefort (met een Q in het midden i.p.v. CH) is een worst. Dat past beter bij Marc. Maar dat staat er niet. De naam komt dus niet in de Top 5. Maar de beschrijving is een match! ‘De  Rochefort 10 is de zwaarste uit onze lijst’, zegt de website. Daar kunnen we wat mee, Marc. Ben je toch nog ergens goed in: je bent de zwaarste!  Plaats 4! Kwak (plaats 1) vind ik nog steeds beter. Maar dat is een gevoel: wanneer ik naar je kijk komt het woord ‘kwak’ direct in me op.

Dan plaats 5: La Chouffe Blonde D’ardenne. Die naam kan ik niets mee. Ja, de Ardennen bevinden zich in België. Maar Marc is meer in Nederland dan in België. Het verhaal gaat bovendien dat Marc niet meer in de Ardennen mag komen nadat hij zich misdragen heeft tijdens het boomstamwerpen, of het boomkwakken zoals ze dat in België noemen. Vat je ‘m Marc? Boomkwakken? De beschrijving doet het beter: ‘Wat zeker heeft bijgedragen aan de bekendheid is het vriendelijke kereltje op de fles: zeg je kabouterbier, dan zeg je La Chouffe! De roddel gaat dat hij geposeerd heeft voor La Chouffe. Plak een baard op Marc, zet ‘m een kaboutermuts op, en je hebt La Chouffe!

Proost Marc!

Delen op sociale media